Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Liten uppdatering.

Jag har bytit kamaxelgivaren och varningslampan har slocknat men bilen går fortfarande dåligt. Jag har prövat lämna den på tomgång ganska långa stunder och jag har även kört den i ca. 40 mil sen bytet. Kollade felkoderna och fick fram 4-3-3 vilket ska vara bakre knackgivaren eller något sånt. Vad är det för något? Och hur kommer det sig att den felkoden dyker upp nu?
av ruffe
Voom skrev:Tror minsann att jag har hittat felet. Kollade felkoderna och fick först fram 3 koder. 1-2-2, 3-1-4 och 5-2-1.
Vilket alltså var Lufttempgivarsignal, kamaxelgivarsignal och förvärmning främre lambdasond.
Jag rensade bort dom koderna, startade bilen och lät den gå en stund på tomgång. Kollade sedan koderna igen och nu fick jag bara 3-1-4.
Så det verkar som att det är precis som commodore68 sa att det är kamaxelgivaren som inte fungerar som den ska.
Tomgångs problemen verkar ha löst sig också, den går mycket bättre nu av nån anledning.

Nu till nästa fråga, kan nån tala om för mig exakt vars kamaxelgivaren sitter?
Finns det något annat namn på dom? Söker efter en på diverse sidor men det verkar inte finnas nån.
Vi har likadant problem på en -94:a.
Våra felkoder är 1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig och 2-3-5 EGR-omvandlare, saknas eller är felaktig.
Men det går inte att radera koderna enligt instruktion. Jag håller in knappen i 5 sekunder men inget händer.Vad gör jag för fel.
Motorlampan började lysa efter att vi hade bort tomgångsmotorn för rengöring och har för mig att jag läst nånstans att den kan kan börja lysa om man tar bort den kontakten.
Vad innebär EGR-omvandlare för nåt?

Tacksam för svar
Ruffe
Jag hade problem att radera felkoderna också. I instruktionerna jag hittade här på forumet så stod det att jag skulle kolla igenom alla felkoder och sen vrida av och på tändningen för att sen hålla in knappen 5 sekunder. Detta fungerar inte. Kolla igenom felkoderna tills den första koden upprepar sig, håll sedan in knappen 5-6 sekunder, släpp knappen och lampan ska börja lysa, då trycker du ner knappen igen i 5-6 sekunder och släpper. Lampan ska då slockna och då har det fungerat.
Voom skrev:Jag hade problem att radera felkoderna också. I instruktionerna jag hittade här på forumet så stod det att jag skulle kolla igenom alla felkoder och sen vrida av och på tändningen för att sen hålla in knappen 5 sekunder. Detta fungerar inte. Kolla igenom felkoderna tills den första koden upprepar sig, håll sedan in knappen 5-6 sekunder, släpp knappen och lampan ska börja lysa, då trycker du ner knappen igen i 5-6 sekunder och släpper. Lampan ska då slockna och då har det fungerat.

Ok, då ska jag prova det.
Det här med felkoderna då. Är det nån som vet vad jag ska titta efter?
Voom skrev:Liten uppdatering.

Jag har bytit kamaxelgivaren och varningslampan har slocknat men bilen går fortfarande dåligt. Jag har prövat lämna den på tomgång ganska långa stunder och jag har även kört den i ca. 40 mil sen bytet. Kollade felkoderna och fick fram 4-3-3 vilket ska vara bakre knackgivaren eller något sånt. Vad är det för något? Och hur kommer det sig att den felkoden dyker upp nu?
Knackgivaren känner av när motorn börjar knacka vid tändning. Optimalt tändningsläge är precis innan den börjar knacka så om givaren inte fungerar kan inte systemet justera tändningen optimalt och intar då ett grundläge som bara fungerar tillräckligt bra för att motorn ska gå att köra.
Kamaxelgivaren talar om för systemet var motorn befinner sig i fyrtaktscykeln för att bla justera tändningen så när den inte fungerade borde knackgivaren aldrig ha kommit till läget att den ger utslag för knackning och därmed har systemet aldrig förväntat sig nån signal därifrån. Alltså ett större fel dolde ett mindre.
Hoppas det löser sig

MvH Johan
av *pettson*
Voom skrev:Antar att det bara är att byta knackgivaren också då. Någon som råkar veta vars exakt den sitter och/eller hur den ser ut?
Dom sitter skruvade på blocket. Inunder insuget. Främre är den som sitter närmast generatorn.. bakre är den som sitter närmast startmotorn.
Missa INTE att dom är momentdragna. Fel moment och du kan få ordentligt strul eftersom den då kan höra *Fel* rätt moment är :20Nm.
Hmm...Så det kanske kan räcka med lite kontakt spray eller? Man måste kanske köpa en ny knackgivare för att få ett nytt kontaktstycke.
Bilen ska besiktigas den 6:e, tror ni att den går igenom med trasig knackgivare eller kommer mina avgas värden att vara dåliga?

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.