Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mixter
Hej,
hade nyligen min s60 på service på volvo och dem böt bromsvätska och nu undrar jag om det verkligen gjordes.
Saken är den att bromsarna också skulle bytas men då skulle bilen stå där en dag extra så jag bestämmde mig att göra det själv.
Nu har jag gjort det men ingen har varit och skruvat på luftnipplarna. Nån som vet om man verkligen kan byta vätskan utan att tömma systemet den vägen?

/Mixter
Användarvisningsbild
av Nexus
det blev inte ett missförstånd då så de inte bytte bromsvättskan då bromsar ej byttes?
Annars så slarvas det en hel del med bromsvätska byten har jag erfarenhet av. man byter bara i behållaren som kunden ser.
Men för att byta så måste man ta det genom att lossa nippeln på respektive hjul.
av Fisketorp
Har hört att dem kan suga upp oljan genom oljepåfyllningen. typ vakumsug eller något sådant kanske?

Aldrig sett en sådan i drift heller, tycker det borde vara svårt att få ut all olja men kanske blir så lite kvar att det inte spelar någon roll.

enklast är ju att tömma ur lite ur en nippel och ifall det går att se om den är "färsk" =)
Användarvisningsbild
av Funk
Har hört att dem kan suga upp oljan genom oljepåfyllningen. typ vakumsug eller något sådant kanske?

Aldrig sett en sådan i drift heller, tycker det borde vara svårt att få ut all olja men kanske blir så lite kvar att det inte spelar någon roll.
Du måste tömma vid varje hjul.. Det finns inget annat sätt. Det är inte fukten i behållaren som är farligt utan det som finns i ledningarna...

/Thomas
av JK24T
Gör det själv... åk till Mekonomen eller liknande där finns en sats med slang som kopplas på behållare och lufttryck från ett hjul.
Luften trycker ut bromsvätskan när du öppnar luftnippeln på oket.. Gäller bara att hålla koll så att du inte tömmer bromsvätskebehållaren.
Anslut slangen och öppna en nippel och töm ut tillsdu ser att behållaren är nästan tom, stäng nippeln.
Tag bort slangen från hjulet, lossa locket så att du kan fylla på ny vätska. Fortsätt så tills du ser att det kommer ny vätska vid alla oken.
Fyll sen på behållaren upp till den nivå du hade när du började. Klart.
av volvo experten
Har du betalat för det så åk tillbaks så dem får byta olja!!! (På riktigt)
Mixter skrev:Hej,
hade nyligen min s60 på service på volvo och dem böt bromsvätska och nu undrar jag om det verkligen gjordes.
Saken är den att bromsarna också skulle bytas men då skulle bilen stå där en dag extra så jag bestämmde mig att göra det själv.
Nu har jag gjort det men ingen har varit och skruvat på luftnipplarna. Nån som vet om man verkligen kan byta vätskan utan att tömma systemet den vägen?

/Mixter
av Jman
Måste sugas ut ny vätska vid varje hjul och luftas. Kokpunkten får lägst ligga på 180grader och den mäts oftast i behållaren vilket gör att den är lägre ute vid hjulen . Kolla om vätskan e ljusgul i behållaren.
Användarvisningsbild
av Brainy
JK24T skrev:Gör det själv... åk till Mekonomen eller liknande där finns en sats med slang som kopplas på behållare och lufttryck från ett hjul.
Luften trycker ut bromsvätskan när du öppnar luftnippeln på oket.. Gäller bara att hålla koll så att du inte tömmer bromsvätskebehållaren.
Anslut slangen och öppna en nippel och töm ut tillsdu ser att behållaren är nästan tom, stäng nippeln.
Tag bort slangen från hjulet, lossa locket så att du kan fylla på ny vätska. Fortsätt så tills du ser att det kommer ny vätska vid alla oken.
Fyll sen på behållaren upp till den nivå du hade när du började. Klart.
Ett tips här är att du använder bromsvätska i annan färg, då märker du när du tömt ur allt det gamla.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Oj, det är väl eg. både och men jag kan inte säga något särskilt intervall. Beror även på vilket krav du har på dina bromsar.
Kör du t.ex. mycket aktivt, på bana osv. så är det idé att byta oftare då det som händer när oljan blir äldre är att koktempen sänks.

mvh
Anders
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]