- mån 28 jan 2008, 20:17
Far och farbrors E320 CDI 01/02 fick båda dörrbyten och omlackningar varvet runt, och detta var...hm..03..
Moderator: Moderatorer
Pelle skrev:Ursäkta Prazzel... Att söka PROBLEM på bilen via forum löser inga problem. (Bättre att söka LÖSNINGEN på de problem du har med din bil).Klockrent inlägg. 8) :D
En del av de bekymmer du har:
Felmeddelanden om reducerad prestanda, Växellåda etc. behöver INTE betyda att det är det som felas.
Precis som andra antyder kan detta bero på fukt i kablage eller styrdon, Batteri som håller på att ge upp etc.
Att du nu fått obalans och vibrationer är inte speciellt ovanligt vintertid och behöver inte innebära att drivaxlar eller lådor är slut utan beror mest sannolikt på andra logiska orsaker:
*Slask och skit som lägger sig på insidan av fälgen och skapar obalans
*Fullt med grus inpackat mellan lamellerna i vinterdäcken
*Balanssvikter som släppt
Alla fel behöver inte automatiskt innebära att bilen är skit.. och att det kommer att kosta 50000 att laga...
Den helt underhållsfria/felfria bilen finns INTE än tyvärr..
Det som många gånger upplevs som ett problem är just komplexiteten i moderna bilar. när nåt går fel så står du dig ganska slätt om du inte har tillgång till diagnosverktys samt erfarenhet av bildiagnostik. (Åtminstone om det gäller el relaterade fel)
Hoppas att verkstan löst problemet med alla felmeddelandena i din bil och att du lyckas få bort orsaken till obalansen.
Annars är du välkommen hit igen till detta forum med dina frågor så skall vi se om vi kan hjälpa dig med våra samlade kunskaper och erfarenheter.
prazzel skrev:bilen har funkat en vecka. nu återkommer ´samma problem igen.vägrar starta, massa olika felmedelanden, bra jobbat volvo.undrar om airbagen funkar på volvobilar,det är också elektonik som styr den. kanske dom rent av glömt att montera den. vem vet.kanske bäst att kolla hjulen varje morgon så inte dom trillar av osvKanske är lika bra, för har du tid att sitta här o gnälla så har du säkert tid med en totalbesiktning av bilen varje gång innan det är dags att åka.
Marbas skrev:Kan inte tro något annat än att Volvo noggrant funderat ut vilken oljekvalitet som ska vara i motorerna och hur ofta oljan ska bytas. Precis som med alla konsumentprodukter räknar företagen ut precis den kvalitet som betalar sig bäst för företaget, och volvo är inget undantag. Visst är det svårare att räkna ut och producera en bil som håller precis så länge som tillverkaren vill jämfört med t.ex. en mobiltelefon. Och givetvis påverkas livslängden av hur ägaren sköter sin produkt. Men jag tror nog att tillverkaren har nogrann koll på vad som är bäst för din bil (i relation till kostnad).Ska man vara riktigt krass angående oljor så är det en så otroligt dålig utgift att byta oljan extra ofta för att man *tror* oljan är dålig. Oljan är normalt sett inte slut på 2000 mil.. och oljan är tro det eller ej inte slut efter 3000 mil heller. Däremot är OFTA filtret slut redan vid 2000 mil.. känner man sej väldigt osäker så gör extra filterbyten... Ingen olja är bättre än dess rening. Sen finns det ju avgörande saker som bestämmer hur oljan mår överhuvudtaget oavsett 1000 mil eller 3000 mil.. såsom.. etanolinspädning?, går motoroljan stadigt över 80 grader så den får koka ur sej saker som inte hör hemma i den?, mycket start/ stopp eller bara landsvägsmil?. Lugn körning eller stresskörning, full gas kall eller bara varm?.. Många faktorer bestämmer oljans livslängd. En motor som inte varvas nåt speciellt kall och som alltid får oljan varm under körningen är inte värt att byta oljan extra ofta på. Det är inte nåt fel på oljan överhuvudtaget. En bil som stressas hela tiden får ofta problem med tvättadditiven, dom har en tendens att inte gilla tempen som oljan utsätts för hela tiden. Etanolinspädning utöver mackens tär på tvättadditiven i oljan. Därför ska den bytas oftare. Det är bland annat ättiksyra som inte kokas ur oljan vid dom temper vi har.
Tvekar inte en sekund på att det är bättre för bilens livslängd (eller dess delar) att man sköter om den / dessa genom att serva oftare än enligt tillverkarens rekommendationer. Dock är det svårt att dra en gräns. T.ex. oljebyte. Låt säga att för en viss bilmodell / motor så ska olja och filter bytas var 2000:e mil. Att byta oljan var 1000:e mil är ju knappast sämre, eller varför inte var 100:e mil. Men, vid vilken punkt blir själva oljebytet dyrare än konsekvensen av ett uteblivet oljebyte? Det är ju det tillverkaren har koll på och ger rekommendationer för.
Om man som bilägare känner sig trygg i att t.ex. oljan bytas var 2000:e mil, så är det ok. Om man inte gör det utan vill byta var 100:e mil, så gör man det. Den oro man slipper för att man bytar oljan oftare kanske är värd det jobbet och de pengarna. Högst personligt. Precis som hur ofta vi går till tandläkaren...
Själv håller jag mig till serviceintervallen och däremellan ser jag över bilen lite då och då. Det kanske vore bättre för min bil att byta olja dubbelt så ofta, men eftersom jag känner mig trygg i den service bilen får och inte känner mig övertygad om att ett extra oljebyte i mitten skulle påverka bilen märkbart under den tiden jag har den, så får det vara.