NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Mojja köper säkert inte färgad diesel på macken, han har säkert hittat en tank ute i de värmländska skogarna som han kan köpa från. Eller om det var i Karlskoga han bodde. :lol:
av jensam
Ok. Hur som helst är det inget vits för mig, oavsett om jag köper villaolja från tankbilen eller bunker-diesel på sjömacken. Men, har man en bonde med farmartank i närheten kanske man får ett bättre pris! :wink:
Användarvisningsbild
av gooose
Vad skulle kunna gå sönder av att köra på färgad mk3 vinterkvalitet. En mb cdi är uppe i 38k mil och en 2.0d är uppe i 4k mil utan några som helst problem. Även om min rasar innan 6k mil så har jag tjänat in ett motorbyte, Äger inte mina bilar längre än 3 år max och har då motorgaranti under hela tiden och det kan inte vara lätt för verkstaden att bevisa eller ens bry sig om bilen gått på färgad diesel.

//mojja[/quote]

Färgen på dieseln spelar ingen roll du får köra på vad du vill men bilar som går på för FET diesel sotar igen i partikelfiltret
och det är ganska tydligt går även att känna på konsistensen på dieseln om det är Mk 1 eller något annat enl tillverkarens(Volvos) föreskrifter i service boken så talar den om vilket bränsle som skall användas och kör du på något annat får du betala själv och det kan ibland bli väldigt kostsamt då garantin säger NJET

Självklart gör alla som dom vill men skall samtidigtt
veta att ev kan garantin inte ta detta fel om någon skulle råka ut för det

Jag har själv bytt bränslefilter på bilar med annan sort diesel än vad som finnes i pumparna
En herre tankar grön diesel i Norge då han veckopendlar dit och vad skall jag säga det är väl helt legalt ?? Eller någon annan som vet vad som gäller när man tankat i ett land där detta finnes i pumpar på bensinstationen som säljer något som till färgen är otillåtet i ett annat land det vore kul att veta

//Goose
av mojja
jensam skrev:Jag har även hört från folk som håller på med villabrännare att det faktiskt kan ställa till problem åt andra hållet, dvs. om man i ren panik måste handla diesel på macken för att hålla villan varm. Det kan nämligen bli problem med brännaren pga. tillsatsen av RME i mackens diesel.

Och till mojja: Senast jag handlade villaolja (feb -07) fick jag betala 9,48 kr/liter (inkl. CO2-skatt). Detta var som sagt 1 år sedan och då låg priset på macken betydligt lägre för diesel än vad det gör idag. Kan även tillägga att jag tankat båten med färgad bunker-diesel flertalet gånger genom åren, men detta har endast inneburit en minskning av literpriset med c:a 1 kr.

Min erfarenhet säger mig alltså att det endast är en ytterst liten besparing att tanka villaolja i bilen. Och med tanke på det extraarbete det medför vid tankning (med 20 liters dunkar hit och dit) är det inte värt det.
Kan lugnt säga att jag aldrig betalat mer en 6 kr liten och oftast hamnar jag på runt 4 kr litern där jag handlar.Det e inte fråga om några 20 liters dunkar utan en kopp java hos min bekant och sedan tanka ur samma tanks som han tankar sina maskiner:)

//mojja
Användarvisningsbild
av poseidon
Mojja, kan du inte koppla på tanken å svänga förbi mig i Stockholm om du har vägarna förbi. Jag kan tänka mig å betala 5 kr/l iaf. :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Sen nyår är det förbjudet att köra med färgad diesel, 12k i böter eller något sådant nämnde dom på radion.

Sen kan ju risken att åka fast diskuteras

mvh
Anders
av mojja
Har alltid varit förbjudet att köra med färgad diesel men någon kontroll på mina 7 år har jag aldrig råkat ut för. Så bötesbeloppet har man ju tjänat in många ggr om,

Kommer du förbi mina trakter poseideon så ska jag se till du får tanka billigt :lol:

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]