Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
Detta är historien om mitt och sambons allra första bilköp:

Om du köper en bil mitt i vintern och det senare (när snön är borta) visar sig att växlarna hoppar ur titt som tätt,
att turbon skriker rätt så högt så börjar du fundera. När våren kommer och AC'n dessutom visar sig vara ur funktion
så börjar det bli lite mycket. Detta hände mig, Då gjorde jag ett M-test och fick specat inte mindre än 26 fel, som
allt som allt skulle gå lös på minst 60.000 att åtgärda. Skulle detta varit ett privatköp hade vi nog suttit med en bil
idag som kostat oss sammanlagt 140.000 och som var värd 40.000. Då tackar man gudarna för att man köper av
handlare. Då spelar det mindre roll om man betalar 30 extra när man har den tryggheten att kunna häva köpet.
Det blir lite svårare vid privat-köp. Att man sen inte är så pass grym så man löser allalagningar själv är ju en
bidragande orsak till att man hellre köper av handlare och med andra ord slipper göra det. Speciellt när man som jag
är ute och reser 150-200 dagar/år. Så oavsett vad du säger så får du mig nog aldrig att köpa privat.

That's it! :wink:

PS: Dessa 26 fel var alla sådana som man inte kunde upptäcka under vintern då man inte kan köra speciellt hårt.
Att bilen sen hade sommardäck på mitt i varga-vintern var ju ingenting man kollade på. Dum-i-hövvets bror liksom... :oops:[/quote]

Ja då är det skönt att man köpt på firma!.
Men man kan se det så här också, vad är det för firma som säljer en sån bil med så mkt fel?.
Jo de flesta firmorna, bilarna putsas upp lite och görs en deklaration på bilen där allt är N. Har ni märkt det?, allt är normalt.... :lol:
Själklart kan man få hjälp med fel, men det är fortfrande upp till dig som kund att vara lite Bosse bildoktor och leta fel på bilen under garantitiden.
Nää ni vet vad man säger om bilhandlare, det stämmer ju tyvärr i många fall. Hur ska det annars kunna tjäna massa pengar om de skulle fixa upp alla bilar till tipptopp skick...

Sen att man bara har en trygghet av att bara köpt en bil på firma stämmer inte.
Min bil är köpt ny och servad på samma ställe, det har gjort att de är väldigt bussiga med Goodwill. Fick en förarstol reparerad fast garantin gått utför flera år sen, bara för att de servat den.

Men som sagt, när man är pedant så är det ett H-vete att kpa privat. Det blir lite som ett jobb, blir ju ett antal bilar att titta på. Men åt andra sidan rätt skoj, om man nu har tid. Vilket man inte har så mkt längre....
Det tråkiga är att många V70 är slit och släng leasing bilar..... :???:
Användarvisningsbild
av wide
Ett tillägg bara.
Om man nu ska köpa en bil som gått mindre än 10 000mil, som inte är inte detta fall.

Så har man den suveräna Maskinskadeförsäkringen på helförsäkringen.
Maskinskada 3 000 kr (0-60 000 km) eller 5 000 kr
(60 001-100 000 km) .

Tycker det inte är så farligt om man rasar motorn och får betala 5000:-?
Har själv använt denna försäkring och det funkade klockrent. Det var tom på kamremmen med spännare på en bil som bara gått 3000 mil. Inte en Volvo dock en VAG ,som jag hoppas har bättre kvalite´! :lol:
har blivit med mistralgrön -01 140hk.

addition med mörkinredning. 14000mil och 1ägare. Känns bra.
Nya v-däck
Ny servad bes och skattad jan 08
Någon liten bula och någon repa, men inget farligt
Lite sliten list på förardörren det är allt vi hittat ( än så länge...)

Har lite pengar över så nu blir det svarta thor fälgar (om jag hittar några) och ev ett chip senare om man nu skulle vilja ha det.

Svarta Thor fälgar ingen som vill sälja?

/N.
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]