Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carson
Vår Volvo 745-91:a startar inte. problemet började för ca en månad sedan, han blev svårstartad när han stått över natten eller dagen. Bluddrade igång och dog vid start, vred man igång tändningen igen då med lätt grundgas så gick han sedan igång. Efter en stunds varm körning och sedan ett kortare stopp för att sedan starta igen så funkade bilen som vanligt. Men i helgen som gick startade han inte alls. Prövade om det blev en gnista mellan en av tändstiftskablarnaoch en skruvmejsel, svårt att se men jag fick en lätt stöt i allafall. Bilen har Regina Rex tändsystem.

Är det någon som vet vad felet kan bero på :?:

/Tacksam för alla tips
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta ett gammalt stift och öka avståndet så mycket det går och använd det när du felsöker. Jag har en special:
Bild
Är det riktigt så ska gnistan klara 10 mm utan problem.
Användarvisningsbild
av erikn
Ditt specialstift är ju kanon, kommer kanske att göra mig en likadan. Men jag såg att Biltema har en liknande pryl som man sätter mellan stift och kabel. Någon med erfarenhet av en sådan?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82724
av carson
Sparkz skrev:Ta ett gammalt stift och öka avståndet så mycket det går och använd det när du felsöker. Jag har en special:
Bild
Är det riktigt så ska gnistan klara 10 mm utan problem.
Bra tips, jag har inte fått någon gnista endast en stöt. Skruvade bort tändstiften och dom såg blöta ut, jag bytte ut dom (skulle ändå ha gjort detta). Det verkar som att det går ström ut från tändkablarna, har även kollat reläena bakom säkringskonsollen bakom askoppen, dom var okej (även kollat efter kallödningar, nada!) Vad kan felet då vara?
av 945S
Har du kollat tändspole, fördelare och kablage?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät signalerna till slutsteg/tändspole...
av carson
Har nu bytt ut alla tänddelar, dom behövde ändå bytas ut. Bilen startar inte utan startgas och med grundgas, är det bränslepumpen eller armaturen i bensintanken som inte ger kontinuerlig ström till pumpen, glapp? Eller behövs en ny pump :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
91, då är det Regina? Kolla slangen till vakuumgivaren. Den sitter på staget bakom vänster fjäderbenstorn.
av carson
Sparkz skrev:91, då är det Regina? Kolla slangen till vakuumgivaren. Den sitter på staget bakom vänster fjäderbenstorn.
Ja det är Regna. Vänster fram eller vänster bak?
av carson
Kontrollerade vakuumslangen som satt snett bakom vänster fjäderbenstorn fram. Ruckade på den och tryckte in den mot anslutningarna. Testade sedan att vrida på startnyckeln, den startade utan grundgas. Prövade ett flertal starter en 4-5 ggr och likadant, den startade! Nu när jag åkt en vända och varmkört motorn och slog av tändningen, den hickade igång och dog sedan igen. prövade att rucka på vacuumslangen igen lite gran. då startade den med nöd och näppe med lätt pumpande på gasen (grundgas)

Nu till frågorna:

1. Tyder detta på att vacuumslangen är otät, hur demonterar/monterar man dit en ny i såfall?

2. Eller Tyder detta ändå på att det ändå är bränslepumpen med tillhörande armatur vid bensintanken (vi har en 745:a med insprutning!) som spökar. Ska jag göra en mätning där och se om felet ligger där, samt hur då gå till väga?

Tacksam för alla svar.
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]