Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt A
Efter några veckors morrande i hö bakhjulslager beslöt jag igår att det var dax för byte.
En priskontroll visade mkt små variationer i pris för själva lagret, Micro 1718kr, Mekonomen 1723kr och Volvo Orginal 1760kr. Jag valde då Volvo´s lager (SKF made in Italy), troligen är det väl samma leverantör till alla.

Arbetet tog 1,5 timme och jag stötte inte på några konstigheter. En av de 4 bultarna till navet (den understa) sitter lite illa till, svårt att nå med verktyg, går bara med ringnyckel och då bara några cm-rörelser i taget.
Visst satt navet ganska hårt, men några slag med en lite slägga så lossnade det fint.
Ditsättandet av det nya navet/lagret gick smidigt och hela ihopsättningen klarades på 30 minuter.

Tyst och fint igen, hoppas jag hade tur med kvalitén på mitt lager så att det håller länge.

Så min slutsats är att vem som helst kan byta ett bakhjulslager själv hemma i garaget, om man har tillgång till de vanliga verktygen.
av Jman
Håller med om att det kan alla göra hemma! Ända tradiga e som sagt den bakre nedre bulten som är lite knepig. Underlättar om man har en ringspärr till hands.
av jbl
Var det torx eller vanliga bultar till lagret?

Samt var inte drivaxeln limmad eller gäller detta bara på framhjulen?
Användarvisningsbild
av Honke
Måste nog snart göra detta på min.. Vad är det för typ av skalle på bulten/skruven och vilken storlek på den omnämnda som sitter taskigt till??
Användarvisningsbild
av #27
Honke skrev:Måste nog snart göra detta på min.. Vad är det för typ av skalle på bulten/skruven och vilken storlek på den omnämnda som sitter taskigt till??
17 eller 19mm har lite dåligt minne...
av Jman
listade ut att om man lyfter upp på en billyft och pressar upp bärarmen bak med en växellådslyft så får man en vinkel som gör att man kommer åt med hylsa och mutterknackare på alla bultar, drog ner på tiden rejält. Gäller bara att slå in drivakseln först, för kan sitta berget i splinsen.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]