Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Det blev inge meguiars serie för mig. Va inne på ett lj-trading.se's forum och läste olika trådar där människor som verkade bra mycket mer insatta än jag i ämnet rekomenderade att lägga pengarna på produkter som hette menzerna intensive polish och därefter ett lackskydd som hette fireglaze. Tydligen är volvos lacker på nyare bilar ganska hårda, och man skulle därmed få slita mycket mer med meguiars för att det skulle bita. Beställde hur som hest dessa två samt några uppsättningar trissor och microfiberdukar, så nu går jag som ett barn i väntan på julafton tills paketet med bilvårdsprodukter dimper ner på närmsta utlämningsställe:) Får sedan se om man ska vänta någon månad med att applicera grejerna. Skulle helst gå på med allt ihop redan nästa helg, men i brist på garage så får jag nog vänta tills detta kan göras utomhus:(
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kör du med biltrema maskin eller roterande, eller båda delarna?
Tänka bara på att tvätta bilen riktigt ren och inte stå och vaxa i direkt soljus så ska det nog bli bra. :-)-)
Handlar själv mina saker hos lj-trading, de är grymt bra med snabba leveranser.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Degnell
Fluffen skrev:Kör du med biltrema maskin eller roterande, eller båda delarna?
Tänka bara på att tvätta bilen riktigt ren och inte stå och vaxa i direkt soljus så ska det nog bli bra. :-)-)
Handlar själv mina saker hos lj-trading, de är grymt bra med snabba leveranser.
Lycka till!
Jag kör oscillerande från micro. Är ganska färsk på pollera-med-maskin-fronten. Provade maskinen lite lätt genom att bara lägga på ett vaxlager på min förra bil, men det här blir första gången jag egentligen arbetar med maskinen. Har läst mycket på deras forum om vad man skall tänka på osv, så d blir nog kanon. Jo jag hittade lj-trading då jag läste ett inlägg om dom här på jagrullar. Kanske var du som skrivit det? :) Leveranstiden vet jag inte om den är så speciellt bra. Beställde för 3 dagar sen(onsdag) och har ännu inte fått någon bekräftelse på att paketet gått från firman.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kan mycket väl varit jag som skrev det. :lol:
Jag brukar ha fått grejjerna inom 3-4 dagar från det att jag beställt helt okej enligt mig men det kanske är mycket för dem att göra nu. :roll:
Mycket roligare med maskin än att handjaga. :lol:
av jbl
JA Fireglaze har jag hemma och det är en mycket bra produkt. Menzerna har jag inte provat utan kör med surface produkterna som jag är mycket nöjd med.

Använder mest min Bosh PEX400 istället för Micros cyclo kopia. Har även en roterande att ta till om det behövs.

Men Pexen är min favorit.

Normal lev tid som jag har fått från LJ-trading är mellan 3-5 dagar.
Användarvisningsbild
av Degnell
jbl skrev:JA Fireglaze har jag hemma och det är en mycket bra produkt. Menzerna har jag inte provat utan kör med surface produkterna som jag är mycket nöjd med.

Använder mest min Bosh PEX400 istället för Micros cyclo kopia. Har även en roterande att ta till om det behövs.

Men Pexen är min favorit.

Normal lev tid som jag har fått från LJ-trading är mellan 3-5 dagar.
Har läst på deras forum att Fireglaze skall hålla 12 månader, men att om man vill ha det tiptop kan det vara idé att lägga på ett lager på våren o ett på hösten. Kan jag då köra våren med en rejäl recond med Menzerna och därefter Fireglaze och på hösten bara lägga på ett lager Fireglaze? På vintern är det ju inte lika noga med putsen, då är jag mer ute efter ett effektivt skydd för lacken. På vår och sommaren däremot vill man ju ha en bil som är blank som bara den. Kan jag under sommarperioden ytterligare lägga någonting utanpå Fireglazen(som polish eller dylikt) eller förstör jag skyddet då? Jag är som sagt ganska ny på området och vill inte göra rosor i lacken på min ögonsten :???: Men man kanske inte behöver mer glans än det blir då man lagt på Fireglaze? :)
Användarvisningsbild
av Degnell
Fluffen skrev:Polerrosor får du om du inte tvättat ordentligt och/eller kör med skitna rondeller.
Jag köpte deras kvalitétsrondeller, så det skall nog inte vara några problem. Så man kan alltså inte få rosor av att köra Menzerna Intensive Polish för mycket? Jag har fått för mej att det är lite grövre. Man skall visst bryta ner det ordentligt, men man kan allstå inte bryta ner det FÖR mycket?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om du kör med mycket hårda rondeller eller med roterande så kan de bli polerrosor men med micromaskinen och mjuka trissor så tror jag inte det ska bli nått problem, det märks när du börjar köra. :wink:
Har aldrig prövat menzernas produkter så du kan ju skriva vad du tyckte om dem sen när du prövat, vore kul att veta.
Skriv gärna också vad du tyckte om Fireglazen.

Har mest kört med lahegas grejjer men vore kul att testa lite olika sen när man ska köpa nya medel någon gång.
Användarvisningsbild
av Degnell
Fluffen skrev:Om du kör med mycket hårda rondeller eller med roterande så kan de bli polerrosor men med micromaskinen och mjuka trissor så tror jag inte det ska bli nått problem, det märks när du börjar köra. :wink:
Har aldrig prövat menzernas produkter så du kan ju skriva vad du tyckte om dem sen när du prövat, vore kul att veta.
Skriv gärna också vad du tyckte om Fireglazen.

Har mest kört med lahegas grejjer men vore kul att testa lite olika sen när man ska köpa nya medel någon gång.
Will do! Ja det där med renhet.. Räcker det att avfetta i omgångar? Har läst mycket om lera(clay) som tydligen används i bilvårdssvängen. Är det overkill i mitt fall eller är det en nödvändighet? Någon som har erfarenhet av att köra recond utan lera med bra resultat eller är det det ända som gäller?

Nu börjar tråden utvecklas till något som inte alls har att göra med Meguiars, jag vet, men jag spinner vidare istället för o göra nya trådar om alla frågor som poppar upp under diskutionens gång. Hoppas det är okej :)

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]