Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#167639
Ok, koppla ihop de båda grova kablarna i stället. Då kopplar du förbi relät helt, så funkar det inte då är pumpen kass.
Hade du felkod på pumpen? Vilken kod isf? Och vad är det för bil och årsmodell?

Mackan, du behöver inte starta motorn. Du kopplar bara jord till kabeln som styrenheten normalt jordar.
av ante240
#167645
Sparkz skrev:Ok, koppla ihop de båda grova kablarna i stället. Då kopplar du förbi relät helt, så funkar det inte då är pumpen kass.
Hade du felkod på pumpen? Vilken kod isf? Och vad är det för bil och årsmodell?

Mackan, du behöver inte starta motorn. Du kopplar bara jord till kabeln som styrenheten normalt jordar.
Har inte felkodat nått. har märkt att det inte låter om den, har en 850glt 97a. ska testa koppla förbi reläet.
av *pettson*
#167691
Mackansglt skrev:Har också precis samma problem. Släcker motorelektroniklampan genom att lyfta den ena batteripolen. Den tänds igen efter ca. 5 dagar. I mitt fall är det något strul med luftpumpen.
Får felkod på att någonting med pumpen eller dess system inte fungerar när jag läser felkoder med min OBD II läsare.

Luftpumpen används ju bara vid start av kall motor och stängs av efter ca. 30 sek men min lampa tänds under körning redan när motorn är riktigt varm, aldrig vid start.
Har kollat igenom alla slangar och dom verkar ok, har rivit av kontakterna från relät och kollat, kontakterna såg också nya ut.
Kan man tvångsköra pumpen direkt från batteriet med två kablar för att se om den snurrar?
Vad är det som är plus på pumpen eller spelar det ingen roll?
Har nämligen lite svårt att höra om pumpen går igång men det är deffenitivt något som stängs av efter ca. 30 sek. Kan det vara att pumpen inte går igång men att relät ändå slår av efter ca. 30 sek?

Fattar bara inte varför lampan tänds efter ca 5 dagar.
Detta verkar vara ett standard fel på 850 att lampan tänds av en eller annan anledning.
Var och varannan tråd handlar ju om detta men det verkar väldigt svårt att få någon riktig anledning till detta.
Läs ur koden då när den kommer och döda inte felminnet direkt.. så får vi veta vad det klagas på?.. Om det klagas på pumpen så finns det en anledning och en ännu enklare bot. DOCK är den boten tillfällig enligt mej.
Vad gäller om pumpen fungerar så.. den missar du inte.. ställ en dammsugare brevid bilen. Den låter såpass högt såvida den är fungerande, starta bilen kall eller iallafall med motortempen under 30 grader så ska den starta.
Att lampan tänds efter 5 dagar är ingen standardsak.. Och det ska inte hända. Jag är medveten om att det händer i många bilar (lampan tänds), men jag är lika medveten om att man hellre tar bort batteripolen eller kikar på enkla felsökningstips om helt andra saker än att tänka till om sin egen bil och sitt eget problem. Det finns bara över 20 koder som tänder lampan i en vanlig 850 turbo... sen tillkommer om man åker automat.. även lådan kan tända motorlampan..(vid slirning t.ex.). Så återigen.. läs ur koderna.. NOTERA NOGA hur det var när lampan tändes.. Miljön/tillfället och koden.. Samt årsmodell, bilmodell och motormodell.. Sen är det betydligt enklare att lösa era problem.
Benar man lite så visar det sej att det uppstår på helt skilda sätt och när koderna kommer fram så är det olika koder..
av Mackansglt
#167704
Pettson,

Med min OBD II läser läser den ut följande kod: 0410 "Seccondary Air Inject System Malfunction" . Har läst ut felkoden ett antal ggr. och alltid samma kod. Koden kommer alltid under körning när motorn är normalvarm. dvs tempmätaren står på klockan 3 men aldrig vid start.

Har varit på verkstad öch läst ut koden första ggn, visseligen ingen volvo verkstad och det var något liknande han mummlade om då, mecken alltså. Hade faktiskt innan dess inte hört talas om en luftpump överhuvudtaget, var ju ganska nybliven volvo ägare då.
Men om man åker och läser ut koden på Volvo kommer då deras system tala om mer exakt vad det är som felar, luftpump, relä mm.
Tror ju i mitt fall att det är själva pumpen i och med att jag inte kan avgöra om den startar eller ej. Skall prova Sparkz tips till helgen kanske så får vi se.
av *pettson*
#167770
Mackansglt skrev:Pettson,

Med min OBD II läser läser den ut följande kod: 0410 "Seccondary Air Inject System Malfunction" . Har läst ut felkoden ett antal ggr. och alltid samma kod. Koden kommer alltid under körning när motorn är normalvarm. dvs tempmätaren står på klockan 3 men aldrig vid start.

Har varit på verkstad öch läst ut koden första ggn, visseligen ingen volvo verkstad och det var något liknande han mummlade om då, mecken alltså. Hade faktiskt innan dess inte hört talas om en luftpump överhuvudtaget, var ju ganska nybliven volvo ägare då.
Men om man åker och läser ut koden på Volvo kommer då deras system tala om mer exakt vad det är som felar, luftpump, relä mm.
Tror ju i mitt fall att det är själva pumpen i och med att jag inte kan avgöra om den startar eller ej. Skall prova Sparkz tips till helgen kanske så får vi se.
Bilen klagar på luftpumpssystemet. Det den klagar på är att den inte finner nåt spänningsfall igenom styrreläet. Det finns två modeller av det hela.. En klarar att du endast kopplar ihop kablarna med ingående spänning till kabeln med kontrollspänningen. Alternativ två är att sätta ett vanligt extraljusrelä så att du får inspänning på 86 och kontrollspänningskabeln på 85. Reläet kommer inte att dra. MEN styrdonet TROR reläet fungerar eftersom det är rätt spänningsfall igenom spolen på reläet.... Dock är det allra bästa för alla att åtgärda det hela korrekt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#168134
Ok, tar du loss pumpen och vänder anslutningarna neråt gissar jag att det kommer minst en halvliter vatten...
av ante240
#168269
Hörde inatt att pumpen funkade, hoppade ur bilen när motorn var igång, man hör ju iaf när luftpumpen drar igång, Jag fick ett tips ifrån en på volvo att man kan borra ett litet drenerings hål i botten på pumpen. kom inget vatten men det motvärkar det nu iaf.
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
#173584
fan, exakt samma grej på min, jag bevakar tråden med stort intresse! skriver detta bara för att kunna bevaka tråden...
mvh J
av Mackansglt
#173797
*pettson* skrev:
Mackansglt skrev:Har också precis samma problem. Släcker motorelektroniklampan genom att lyfta den ena batteripolen. Den tänds igen efter ca. 5 dagar. I mitt fall är det något strul med luftpumpen.
Får felkod på att någonting med pumpen eller dess system inte fungerar när jag läser felkoder med min OBD II läsare.

Luftpumpen används ju bara vid start av kall motor och stängs av efter ca. 30 sek men min lampa tänds under körning redan när motorn är riktigt varm, aldrig vid start.
Har kollat igenom alla slangar och dom verkar ok, har rivit av kontakterna från relät och kollat, kontakterna såg också nya ut.
Kan man tvångsköra pumpen direkt från batteriet med två kablar för att se om den snurrar?
Vad är det som är plus på pumpen eller spelar det ingen roll?
Har nämligen lite svårt att höra om pumpen går igång men det är deffenitivt något som stängs av efter ca. 30 sek. Kan det vara att pumpen inte går igång men att relät ändå slår av efter ca. 30 sek?

Fattar bara inte varför lampan tänds efter ca 5 dagar.
Detta verkar vara ett standard fel på 850 att lampan tänds av en eller annan anledning.
Var och varannan tråd handlar ju om detta men det verkar väldigt svårt att få någon riktig anledning till detta.
Läs ur koden då när den kommer och döda inte felminnet direkt.. så får vi veta vad det klagas på?.. Om det klagas på pumpen så finns det en anledning och en ännu enklare bot. DOCK är den boten tillfällig enligt mej.
Vad gäller om pumpen fungerar så.. den missar du inte.. ställ en dammsugare brevid bilen. Den låter såpass högt såvida den är fungerande, starta bilen kall eller iallafall med motortempen under 30 grader så ska den starta.
Att lampan tänds efter 5 dagar är ingen standardsak.. Och det ska inte hända. Jag är medveten om att det händer i många bilar (lampan tänds), men jag är lika medveten om att man hellre tar bort batteripolen eller kikar på enkla felsökningstips om helt andra saker än att tänka till om sin egen bil och sitt eget problem. Det finns bara över 20 koder som tänder lampan i en vanlig 850 turbo... sen tillkommer om man åker automat.. även lådan kan tända motorlampan..(vid slirning t.ex.). Så återigen.. läs ur koderna.. NOTERA NOGA hur det var när lampan tändes.. Miljön/tillfället och koden.. Samt årsmodell, bilmodell och motormodell.. Sen är det betydligt enklare att lösa era problem.
Benar man lite så visar det sej att det uppstår på helt skilda sätt och när koderna kommer fram så är det olika koder..

Jag har alltid lyft + polen när jag har nollat min felkod. Sista gången lyfte jag endast -polen och se nu har inte lampan lampan tänts på 3 veckor, rekord sedan det började strula.
Tillfälligheter eller????
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]