När jag har kört R (S60/V70) så har det klarat sig på ca 1.2l/mil blandad körning vilket jag tycker är strålande! Manuell eller automat är inte så stor skillnad i förbrukning.
Hade du tänkt dig manuell eller automat?
På manuell bör man känna ordentligt så att kopplingen är 100%. Någon kanske tycker att det är 'coolt' att varva 4000-5000varv och sedan 'dumpa' kopplingen. Det är säkert jättekul, men det sliter nått otroligt! Givetvis ska ska alla växlarna gå i lätt.
På automatversionen, kolla oljan! Kör på alla olika sätt du kan tänka dig och känn att den växlar utan ryck. Även när den växlar ner när du bromsar för t.ex ett rödljus. Den ska inte rycka när ettan läggs i.
Kolla skicket på bromsskivor! Kolla även under bilen där det sitter ett metallfäste som gör (ska göra :roll: ) att avgassystemet inte ska få sig en 'turn' och slå i axeln som driver bakhjulen. Om man kör över t.ex ett 'gupp' och man smäller i fästet som sedan drar i avgassystemet som i sin tur drar till axeln som i sin tur ger ett 'fint' haveri = DYRT!! Man kan höra ett 'metalliskt slipande' ljud när det regnar om den inte är bytt. Jag har inte själv upplevt problemet, men läser man på utländska (speciellt Amerikanska forum) märker man att problemet är väldigt stort!
Det ska se ut såhär om problemet är fixat: (bild lånad från swedespeed)
Det ska INTE se ut såhär; (bild även här lånad från swedespeed)
Finns även ett problem som gör att bakdelen kan göra små "sidhopp" som man kan känna om vägen är lite ojämn. Det finns en ny mjukvara som fixar detta!
Annars är det som vanligt, serviceboken ska vara väl ifylld, motorolja ska se bra ut. Kolla efter kantstötningar på fälgarna - se så att däcken inte har blivit sneslitna.
Själv är jag VÄLDIGT förtjust i S60/V70R awd! Tycker att kombinationen sport/kraft/komfort är lysande! Det går verkligen att göra klipp nu. Finns lågmilare till grymt bra pris!
Från MY05 kom det en facelift, både interiört som exteriört. Även andra detaljer på bilen förbättrades. Personligen tycker jag att den då fick ett fint lyft! Så om möjligheten finns, kika på en 05<. Från MY06 blev även automatlådan 6-stegad och slapp den trista begränsningen på 350Nm som den 5-stegade automaten har. Så 06 har även automaten 300hk/400Nm!
Skillnaden på den 5-stegade automaten (GT) och den 6-växlade manuella (och 6-stegade aut) är väldigt stor! 5GT är kraftigt begränsad i växel 1 och 2, vilket gör att accelerationen blir lidanade. I trean är det dock samma som den manuella. Den går absolut inte dåligt! Men för den lilla extra kicken från 0 behövs 6MT eller 6GT.
Finns dock fix för detta också, :twisted: MTE erbjuder en softloader för 8995 kr som gör att begränsningen i 5GT försvinner helt! Plus att motorn blir lite vässad! :twisted: Det gör att den accar från 0-100 på ca 5.4s istället för ca7s! Nackdelen är väl att slitaget på lådan ökar och att alla garantier försvinner. Vet några i USA som kör med denna mjukvaran och dom har inte haftr några problem alls, trots flera tusen mil är körda. Det gäller bara att köra med huvet och byta olja/skölja automatlådan lite oftare!
Långt inlägg blev det!
LYCKA TILL! :D