Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Tänds lampan bara på tomgång? Även om den är varm från början? Sonden börjar ju inte jobba förrän den blir varm så det sätts nog ingen felkod innan det. Mät signalen. Ibland märks det att sonden börjar bli lite "seg", pendlar långsamt eller inte alls på tomgång men vaknar vid lite varv.
1,03 är lite högt ändå, lite mager. Hur är det med tjuvluft? Insugspackning, vakuumslangar... Eller läckage i avgasröret efter sonden, men det spelar ingen roll mer än för avgasmätaren.
av OAF
Har nu studerat Bosch Tekniska information " Avgasteknik för ottomotorer "
Där står följande om HC - värde:

Om man kompletterar med en HC-mätning kan man ställa diagnos på ytterligare motorstörningar.

- tändningsbortfall, t.ex. på grund av felaktig tändinställning eller defekta brytarspetsar, tändkablar, eller tändstift.
- ofullständig förbränning, t.ex. på grund av alltför mager blandning eller läckage i insugningssystemet.
- mekaniska defekter som dålig kompression eller otäta ventiler.

Börjar imorgon med att byta fördelarlock som nog hade lite slitna "piggar" när jag hade loss den och torkade ur den,
byter tändkablar och rotor på samma gång. Sen blir det väl till att gå vidare till tändstift som jag bytte för ca: 250 mil
sedan, och till slut ett komp. prov.
Har redan sprajat runt allt på insugssidan med startgas och inget läckage upptäcktes då.
Har inte kollat läckage efter kat. men har inte märkt eller hört nåt, påverkar det värdena ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Misständningar brukar märkas på gången. Lock och rotor är väl inte fel att byta, men behåll stiften, 250 mil är ingenting. Jag tror vi kan utesluta "defekta brytarspetsar" med. :lol:

Mager blandning har du enligt lambdavärdet. Om det nu stämmer, ett läckage på avgasröret höjer värdet. Lambdasonden och avgasmätaren mäter syrehalten i avgaserna. (det sitter faktiskt en lambdasond i avgasmätaren med) Avgaserna kommer i pulser ur motorn när avgasventilerna öppnar och stänger. Mellan pulserna blir det ett litet undertryck, så ett hål i avgasröret gör att det sugs in lite luft där som ökar syrehalten i avgaserna. Ett läckage innan sonden lurar den att tro att motorn går magert, resultatet blir att motorn går fett. Ett läckage bakom sonden spelar ingen roll för bilen, men det syns på avgasmätaren.
Men nu har du en felkod på signalen, så nånting är fel. Mät signalen som sagt.

Otäta avgasventiler kan också orsaka HC. Lite bränsleblandning pyser ut under kompressionstakten. Det behövs inga mängder, HC mäts ju i ppm, miljondelar. Så det är inte alls säkert att det märks på ett kompprov. Cylinderläckagetest är lite bättre på den biten, då sätter man tryck i cylindern och kollar hur stort läckflödet blir. Man vill ju vara säker på att det verkligen är ventilerna innan man river av toppen, så börja med det andra.
av OAF
Byter lock å rotor imorrn, blir nog svårt att byta brytare :D
kollar ev. läckage efter sond.
När jag tänker efter så kanske han " puffar till lite på tomgång " ibland
kanske tyder på tändstörning.
av OAF
Allt skruvande uppskjutet till imorgon, har varit och shoppat, NY lambdasond, nytt fördelarlock, ny rotor
nya oringar till fördelare, växellådskudde, oljefilter. Hoppas att det fukar efter helgen.
av OAF
Ja då har jag haft storservice på förmiddan, bytte lambdasond, o-ringar på fördelaren,
rotor, fördelarlock och när den ändå var uppe på lyften byttes olja + filter och växellådskudden som såg mer än hängig ut. Spänningen var på "OTROLIGT" hög nivå när den startades och backades ut ur garaget, fick gå på tomgång i 10 min och då brukar den gula lambda lampan tändas men NÄÄ :shock: inte den här gången.... men vis av att man ibland tar ut glädjen i förskott så sa jag till mej själv lugn den tänds nog snart, så jag gick in och röjde ihop verktyg, ut igen nää ingen lampa, kan det va´ sant!!! Satt mej i och körde 2 mil i rena glädjen och 2 mil tillbaka och ingen lampa som lyser,
motorn var nog igång en timme innan jag stängde av och allt funkar... YES !! :D :lol:
Alla delar VOLVO orginal. Ombes. blir nog till veckan, meddelar resultatet senare.
av turbosimon
En fuling man kan köra e annars att slänga i lite k-skydd innan besikting, brukar dra ner HC-värdet en del.
av OAF
Nybes. GODKÄND. :D

Bytte alltså lambdasond, fördelarlock, rotor + o-ringar på fördelaren. Orginalgrejer.
Antar att det var lambdasonden som ställde till mina problem.
Tackar för all hjälp.

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]