Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har på sistone uppmärksammat ett pysande/skrapande ljud ifrån fläkten/AC:n. Detta kommer och går i olika intervall. Jag har märkt att man kan framkalla det genom att trycka av AC:n och sedan på igen. Jag har svårt att definiera hur ljudet låter, men någontingtyp pysande/skrapande/surrande ljud är det.
Finns här någon som kan ha en uppfattning om vad detta kan vara??

Mycket tacksam för svar!!!

MVH
Gonten
Användarvisningsbild
av CarMan
när gasen paserar igenom expantionsventilen så får du det ljudet, anledningen till att det inte låter helatiden är at öpningen i ventilen är usterbar & trycket i systemet ökar & minskar.

om du inte har laddat mjukvara i ECM på dom 2 senaste åren så fins det en ny mjukvara som minskar detta ljud. du kan aldrig bli av med ljudet & det är ett normalt ljud som ska finnas
av NCR
Ja det där med mjukvaran märkte jag också. Min ECC rasslade, pyste och väste så jag blev mörkrädd just efter att jag hade köpt bilen, sen uppgraderade dom all mjukvara och efter det hörs det knappt, så gör det som Carman tipsar om så kommer att låta mindre i alla fall.
Användarvisningsbild
av stellan
Har samma problem på min S80. Måste man vända sig till Volvo för att få mjukvaran uppdaterad eller kan nån annan göra det? Helst medan man väntar, kan väl inte ta så lång stund. Vad kostar det hos Volvo?
av NCR
stellan skrev:Har samma problem på min S80. Måste man vända sig till Volvo för att få mjukvaran uppdaterad eller kan nån annan göra det? Helst medan man väntar, kan väl inte ta så lång stund. Vad kostar det hos Volvo?
Vetesjutton vad det kostar, men för min del gick det på Happy Dealen... Ring och kolla? Som jag har fattat det är det bara Volvo som kan göra uppdateringen.
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]