Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej.
Jag har en liten undring angående temperaturmätaren på min bil. Den har betett sig lite konstigt den senaste tiden. Symtomet är att när jag stannat en kort stund tex. för att tanka så har temperaturmätaren på bilen bara gått upp till ca ¼ eller 1/3 av skalan när jag startat igen. Jag har sedan fått köra några kilometer innan den gått upp till samma nivå som den brukar ligga på. Termostaten bytte jag för kanske ett halvår sedan.

En annan sak jag lagt märke till är att tempmätaren inte riktigt gått upp till mitten av skalan vilket den väl ska göra?

Kan det vara tempgivaren som spökar eller skall jag köpa ny termostat eller nåt annat.

(Motorn är en B21A)
av Rådlös
Man kan kolla tempgivaren, men det är en för lång beskrivning som tar onödigt stor plats här. Det krävs en multimeter, en kontrolltermometer och ett antal fasta motstånd. Dessutom papper och penna samt gärna en assistent som bistår.
Det torde vara enklare att köpa en ny givare. Jag såg dom, som i förbigående i en butik nyligen. Dom kostar, om min minnesbild stämmer, ett par hundralappar.

Men säg till så kan jag berätta mer i detalj om att kontrollera givaren.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]