Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Quaint
CarMan skrev:som vanligt så skriver jag utan att titta. det jag mena var att man inte ska ha airbagen på även om bernet sitter i en framåtvänd barnstol, airbagen är för hård i fröhålandet till barnets vikt, mycket bättre at barnet kan svinga huvet fritt utan att slå i airbagen.

sido bägarna funkar bra, dom är ofarliga.

http://www.big-boys.com/articles/airbagboom.html
Tror jag hoppar över att krocka :lol:
Användarvisningsbild
av Driver64
Tas krutladdningen bort när man ber sin Volvoverkstad att "koppla ur" krockkudden på passagerarsidan?
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:Tas krutladdningen bort när man ber sin Volvoverkstad att "koppla ur" krockkudden på passagerarsidan?
ingen biltilverkare tar bort "krutladdningen" man kopplar bara ut enheten.

det är inte krut som andvänds, utan nån gas som går igenom nån typ av katalysator & under prosessen utveckas värme som man använder för att blåsa upp kuden med.
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Är du säker på att det inte är krut som används? Eller gäller det bara Volvo? Jag stannade vid en trafikolycka för ett par år sedan där en nyare VW Passat hade smällt. När jag öppnade dörren in till föraren (som satt kvar) så rök det och fullkomligt stank krut i hela kupén. Som på påsk när man var liten och hade smällare. Lite off topic, men ändå intressant. Tycker jag iaf.
Användarvisningsbild
av Loner
Taxidrulle skrev:Är du säker på att det inte är krut som används? Eller gäller det bara Volvo?
Kan inte svara för alla fabrikat, men volvo använder autoliv's grejor och där nyttjas en gasblandning för att blåsa upp airbagarna. Krut är på tok för instabilt och osäkert att använda.

/L
Användarvisningsbild
av coney
i förarsätet ska man ALDRIG ha en bilbarnstol =)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
Driver64 skrev:Tas krutladdningen bort när man ber sin Volvoverkstad att "koppla ur" krockkudden på passagerarsidan?
ingen biltilverkare tar bort "krutladdningen" man kopplar bara ut enheten.

det är inte krut som andvänds, utan nån gas som går igenom nån typ av katalysator & under prosessen utveckas värme som man använder för att blåsa upp kuden med.
Krockkudden utlöses med med krut. Värmen från krutet hettar upp en blandning av natriumazid (NaN3), kaliumnitrat (KNO3) och siliziumioxid (SiO2) dessa sönderfaller då till gas (ungefär som när du använder bakpulver i sockekakan)

Restprodukter som bildas vid en "smäll" är natriumhydroxid/natrolut/kaustiksoda, kaliumhydroxid/kalilut och kiseldioxid/kvarts. Sodan och luten är två mycket starkt frätande ämnen.
Användarvisningsbild
av Loner
VolvoB20 skrev: Krockkudden utlöses med med krut. Värmen från krutet hettar upp en blandning av natriumazid (NaN3), kaliumnitrat (KNO3) och siliziumioxid (SiO2) dessa sönderfaller då till gas (ungefär som när du använder bakpulver i sockekakan)

Restprodukter som bildas vid en "smäll" är natriumhydroxid/natrolut/kaustiksoda, kaliumhydroxid/kalilut och kiseldioxid/kvarts. Sodan och luten är två mycket starkt frätande ämnen.
Du verkar ju ha koll på dina kemiska ämnen, men jag blev lärd av/på autoliv att det ICKE är krut i airbagarna utan en blanding av kemiska ämnen som ger upphov till expansionen av själva airbagen, hur sen dessa ämnen triggas så de blandas med varandra minns jag inte, men jag som sagt, det jag minns är att dom sa att det INTE var krut.

/L
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Loner skrev:
VolvoB20 skrev: Krockkudden utlöses med med krut. Värmen från krutet hettar upp en blandning av natriumazid (NaN3), kaliumnitrat (KNO3) och siliziumioxid (SiO2) dessa sönderfaller då till gas (ungefär som när du använder bakpulver i sockekakan)

Du verkar ju ha koll på dina kemiska ämnen, men jag blev lärd av/på autoliv att det ICKE är krut i airbagarna utan en blanding av kemiska ämnen som ger upphov till expansionen av själva airbagen, hur sen dessa ämnen triggas så de blandas med varandra minns jag inte, men jag som sagt, det jag minns är att dom sa att det INTE var krut.

/L
"Krut" är ju en väldigt "vid" definition då det finns massor av olika krutsorter, från gammalt svartkrut :D och framåt till moderna varianter som tex är röksvaga. Exakt vilken blandning som används vet jag inte.

Nu ger ju krut alldeles för lite "gasmängd" för att fylla kudden så man stoppar allt i en rörlikande patron och låter krutgasen tryckas genom "bakpulverblandingen" som då sönderfaller i gas av värmen från krutgaserna.

Sen går gasen genom ett "filter" för att inga fasta partiklar ska riskera att fara in i kudden som projektiler.

Det är vad jag har fått reda på i alla fall.

Sen finns det visst nya hybridmodeller där man "spränger sönder" en liten behållare med färdig gas under högt tryck också. Men jag vet inte hur många bilar den tekniken hunnit in i ännu.
av Dicer
En gammal tråd som jag ändå återgår till då jag har frågor....annars får väl moderatorn splitta till en ny tråd.

Volvo V70 -01
Det verkar inte sitta någon airbag på passagerarsidan då instrumentpanelen där ej är märkt med SRS eller har någon relief som tyder på någon slags lucka för den att komma ut. Därför tror vi att vi skulle kunna sätta en bakåtvänd barnstol i framsätet. Men kan vi vara säkra på att det inte finns en kudde där?

Man rekommenderar väl helst att sätta barnstolen bakåtvänd i baksätet, men hur blir det då om SIPS bagen utlöser på passagerarstolen, den är ju väldigt nära barnets huvud då barnstolen lutar bakåt mot passagerarsidans stol?

Och slutligen, hur fungerar krockgardinen (IC), är det att föredra att ha barnet i framsätet eller baksätet (bakåtvänd i båda fallen) pågrund av krockgardinen? löser den ut längs hela taksidan eller kommer hela gardinen ut ur stolpen som är märkt med IC? Eller spelar det ingen roll om barnet sitter fram eller bak om den löser ut?

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?