Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Nybbe_gefle skrev:
camaro69 skrev: :lol: :lol:
Problemen uppstår när lantisarna kommer till stan. Kom ner till stan och visa din kompetens och bjud oss på ett garv.:wink:
:lol: :lol:
Åjo!! Har varit i Sthlm bra många gånger (har ju inte så långt dit, dessutom bor svärmor där.......) så jag har faktiskt belägg för mina observationer. Visst...rusningstrafik är Sthlm:are helt outstanding, men att köra i vinterföre kan de banne mej faen int! ;) //David
OT

Det är ju tur att det finns så många kompetenta "lappgubbar". :wink:
Du bör inte underskatta dina motståndare och vara så svepande i dina formuleringar beträffande stockholmare.
Lite taktfullhet kan vara på sin plats.

Antar närhelst det passar en utmaning av dig på vinterföre. Handsken är kastad. :wink:

:lol:
cobrajet skrev:Jag vill påstå att den största skillnaden i hur dubb och friktionsdäck upplevs, skapas i användarens sinne.
Dubbfria vinterdäck är fortfarande relativt nytt, trots kanske 15-20 år på marknaden. Och människan är ofta ovillig att ta till sig nyheter de inte litar eller förstår sig på.

??:-/ ??:-/ ??:-/

På min firmabil sitter det dubbfria däck,på min privata bil sitter dubbdäck,oavsett mitt sinne så slirar eller sladdar min firmabil mycket mer än min privata bil.
Om alla hade din förmåga att skapa ett sinne så att det inte slirar med dubbfritt,eller din unika förmåga att förstå nyheter,ja då kanske allt skulle fungera bättre.
Kör du med samma körstil i båda bilarna, eller tänker du på, och ställer om din körstil till de dubbfria vinterdäcken då du kör firmabilen?

Jag har mestadels ägt och kört bakhjulsdrivna bilar, varje gång jag kört en framhjulsdriven bil har jag märkt en tydlig skillnad i hur bilarna kan framföras. Ibland t.o.m obehaglig skillnad i.o.m att jag är ovan vid framhjulsdrift.
OT:
Körde en nyare Saab 9000 Turbo en gång under en längre sträcka, bilen gick stadigt och bra efter motorvägen, Omkörningar var inga problem att genomföra ens på hög växel.
Men, varje gång jag startade från stillastående vid ex,vis ett rödljus. Så slirade framhjulen mot den våta asfalten, på flera växlar.
Mest troligt var det mitt fel då jag var ovan vid bilen och dess effekt och körstil, men jämförelsen med dubbfritt vs dubbat är ju inte helt fel tycker jag.
camaro69 skrev:OT

Det är ju tur att det finns så många kompetenta "lappgubbar". :wink:
Du bör inte underskatta dina motståndare och vara så svepande i dina formuleringar beträffande stockholmare.
Lite taktfullhet kan vara på sin plats.

Antar närhelst det passar en utmaning av dig på vinterföre. Handsken är kastad. :wink:

:lol:
OT:
Svepande formuleringar........alla kör nog inte alls illa men varje höst när snön börjar falla verkar (enligt media) hela Sthlm bli lamslaget. Sen att jag upplevt en del "dåliga" vinterförare betyder ju inte per automatik att alla är det! Men lite glimt i ögat får man ha, och dessutom är allt inte så blodigt allvatrligt menat.....

Camaro>>Antar utmaningen närsomhelst!!

//David
Loner hann före.... Back on topic, eller jag kastar hela tråden i papperskorgen.
Min mening med tråden var INTE att det ska tävlas eller kastas skit om vem som kör bra eller dåligt.
Tråden handlar om avgift på dubbdäck, samt hur olika media förvränger fakta.
Jag har aldrig ställt frågan, vad är bäst, dubbfritt eller dubb. Jag gav min åsikt om dubbfritt i norrland. Fel av mig, ska inte göra om det. :wink:

Mvh/ Adde
anp skrev:
cobrajet skrev:Jag vill påstå att den största skillnaden i hur dubb och friktionsdäck upplevs, skapas i användarens sinne.
Dubbfria vinterdäck är fortfarande relativt nytt, trots kanske 15-20 år på marknaden. Och människan är ofta ovillig att ta till sig nyheter de inte litar eller förstår sig på.

??:-/ ??:-/ ??:-/

På min firmabil sitter det dubbfria däck,på min privata bil sitter dubbdäck,oavsett mitt sinne så slirar eller sladdar min firmabil mycket mer än min privata bil.
Om alla hade din förmåga att skapa ett sinne så att det inte slirar med dubbfritt,eller din unika förmåga att förstå nyheter,ja då kanske allt skulle fungera bättre.
Kör du med samma körstil i båda bilarna, eller tänker du på, och ställer om din körstil till de dubbfria vinterdäcken då du kör firmabilen?

Jag har mestadels ägt och kört bakhjulsdrivna bilar, varje gång jag kört en framhjulsdriven bil har jag märkt en tydlig skillnad i hur bilarna kan framföras. Ibland t.o.m obehaglig skillnad i.o.m att jag är ovan vid framhjulsdrift.
OT:
Körde en nyare Saab 9000 Turbo en gång under en längre sträcka, bilen gick stadigt och bra efter motorvägen, Omkörningar var inga problem att genomföra ens på hög växel.
Men, varje gång jag startade från stillastående vid ex,vis ett rödljus. Så slirade framhjulen mot den våta asfalten, på flera växlar.
Mest troligt var det mitt fel då jag var ovan vid bilen och dess effekt och körstil, men jämförelsen med dubbfritt vs dubbat är ju inte helt fel tycker jag.
Nu är både privat(slängbilen) och firmabil framhjulsdrivna(Seat).Utav mina Volvo bilar så är en bakhjulsdriven (94:a 945:a GL) och en har AWD (05:a 2,5T AWD) bägge med dubbdäck.
Under dom 28 år som jag har kört bil så har jag haft och kört både fram och bakhjulsdrivna bilar men även AWD bilar,jag föredrar bakhjulsdrift och/eller AWD.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]