Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joppe_S60
Funk skrev:Om inte annat vill jag ha reda på hur mjukvaran är anpassad, finns momentbegränsningen kvar, var ligger effekt och momentkurvorna, är effekten mätt dynamsikt eller statisk mm...

Observera att kommande funderingar inte gäller TMChiptuning specifikt.

Jag ställde exakt dessa frågor till min trimmare, och den firman svarade att det minsta man kan begära av trimfirmor som säger att de utvecklar all sin programvara själva är väl att de har i alla fall en bromsbänk i sina lokaler? Om de inte ens har det, men ändå påstår att de utvecklar all själva, och samtidigt anger effektuppgifter i sin reklam kan man passa på att fråga om man kan få se några testprotokoll på bromsningarna och hur och var de bromsades? Har man ingen egen bänk måste man väl hyra in sig i någon annans bänk antar jag?

Sedan håller jag med Dig, det faller på sin egen rimlighet att man har utvecklat samtliga programvaror själv om man samtidigt ser att firman har chip till precis alla bilar som finns. Allt från Fiat till Ferrari. Det kan ju inte finnas någon ekonomi i att utveckla program till en Ferrari i Sverige? Hur många kommer till Sverige och chippar sin Ferrari? Nä... Om trimfirman som påstår sig utveckla all programvara själva inte ens har rätt utrustning för det (bromsbänkar etc.) så har man nog att göra med en "cut and paste firma" eller en firma som köper in sin programvara från någon annan vilket är helt okej, men att då påstå att man utvecklar allt själv framstår ju som lite löjligt. Kollar man på en trimfirma som har chip till verkligen alla bilar, så ser man att det kanske finns 20 biltillverkare och sedan minst 5-6 ( S40, S60, V70, 850,740, 940, V50 o.s.v.) olika modeller och minst 2 olika motoralternativ av varje bil vilket ger 200-240 bilar. Antag att man sedan behöver minst två veckor på sig att få till en vettig mjukvara... Då skulle det ta 240 x 2 = 480 veckor i en bromsbänk och landsvägstester vilket motsvarar 10 års kontinuerligt arbete. Hur hinner man med det i en firma som har existerat i 2 år?
Min bror ville chippa sin saab 9-3 ss på Tm men de chippar ej saab men han hade bra kontakt med kända MAP TUNE och kunde fixa 20% där . Samarbete kan ju kanske vara ett sätt att kunna erbjuda chipp till flera modeller??? :?: :?: :?:
Ser ut som om programvaran/chippen utvecklas i Tyskland. Vore kul att veta vad deras 2-års garanti innebär, enligt hemsidan lämnar de 2 års garanti på chippen men jag antar att det även innefattar programvaran och inte bara chippen. Är väl mest ur felsökningssynpunkt jag är lite nyfiken på hur det fungerar med deras garanti. Har de utrustningen och kunskapen att felsöka en modern bil(V70II i detta fallet) via diagnostikuttaget?

Hur som helst så skulle jag personligen föredra den typen av chippning där man faktiskt kan ladda in originalprogramvaran själv inför besök på Volvoverkstaden snarare än att behöva kontakta en trimfirma om man vill komma åt nån uppdatering från Volvo. Annars är det väl stor risk att det tar bra mycket längre tid innan trimfirman får uppdateringen inkluderad i sin trimprogramvara och så har man ju krånglet med att behöva uppsöka en åf med ett ganska magert åf-nät.

Om man köper ett tillbehör som kräver inladdning av programvara via VIDA, t ex elinfällbara backspeglar, i efterhand och knatar in till Volvo så lär de väl se om det finns en annan programvara än original eller? Om det syns då så lär det kunna bli problem med eventuella garantiåtgärder som kan tänkas behöva utföras. För det går väl att installera såna programvaror trots att en trimprogramvara finns installerad?
Om man köper ett tillbehör som kräver inladdning av programvara via VIDA, t ex elinfällbara backspeglar, i efterhand och knatar in till Volvo så lär de väl se om det finns en annan programvara än original eller? Om det syns då så lär det kunna bli problem med eventuella garantiåtgärder som kan tänkas behöva utföras. För det går väl att installera såna programvaror trots att en trimprogramvara finns installerad?
Du kan göra vilka nedladdningar som helst utom just ECU där trimmet ligger (den skrivs i så fall över)... Och det går att utläsa om det varit trimmjukvara i även om du återladdar originalet... Om man gör det på verkstaden inormala fall är väl frågan, men det går. Kommer du in med en nästan ny bil med t.ex turbohaveri och åberopar garantiåtgärd så kanske man gräver djupare.

Personligen har jag helt bortsett från solftloader eller PPC varianten då jag kör en äldre bil utan garantier och dessutom har utmärkt kontakt med "min" trimmare TME/MTE. Men jag har full förståelse för dem som vill ha den varianten, även om bilfabrikaterna inte är helt ovetande om att det laddas friskt med alternativa mjukvaror i deras bilar.

/Thomas
Funk skrev:Du kan göra vilka nedladdningar som helst utom just ECU där trimmet ligger (den skrivs i så fall över)... Och det går att utläsa om det varit trimmjukvara i även om du återladdar originalet... Om man gör det på verkstaden inormala fall är väl frågan, men det går. Kommer du in med en nästan ny bil med t.ex turbohaveri och åberopar garantiåtgärd så kanske man gräver djupare.

Personligen har jag helt bortsett från solftloader eller PPC varianten då jag kör en äldre bil utan garantier och dessutom har utmärkt kontakt med "min" trimmare TME/MTE. Men jag har full förståelse för dem som vill ha den varianten, även om bilfabrikaterna inte är helt ovetande om att det laddas friskt med alternativa mjukvaror i deras bilar.

/Thomas
Jodå jag är medveten om att det går att läsa ut om det funnits en manipulerad programvara, det jag lite luddigt funderade över var om aktuell programvara för ECU dyker upp så fort man kopplar upp sig mot bilen. Är det en riktigt petig verkstad skulle det inte förvåna mig om de jackar ur och ger besked att de minsann inte kan göra något pga ommappad ECU. *spekulerar*
Hade jag haft TME/MTE i närheten hade det inte varit mycket att fundera över, de gånger jag snackat med dem så har jag fått intrycket att de verkligen har koll på vad de håller på med samt verkar ha lite servicekänsla gentemot kund så jag förstår ditt val. :)

Men frågeställaren i denna tråd har ju en V70II så risken finns väl att det kan behövas lite uppdateringar under resans gång som sker via garanti, ny bil nya problem du vet. :D
Bosa skrev:
Funk skrev:Du kan göra vilka nedladdningar som helst utom just ECU där trimmet ligger (den skrivs i så fall över)... Och det går att utläsa om det varit trimmjukvara i även om du återladdar originalet... Om man gör det på verkstaden inormala fall är väl frågan, men det går. Kommer du in med en nästan ny bil med t.ex turbohaveri och åberopar garantiåtgärd så kanske man gräver djupare.

/Thomas
Jodå jag är medveten om att det går att läsa ut om det funnits en manipulerad programvara, det jag lite luddigt funderade över var om aktuell programvara för ECU dyker upp så fort man kopplar upp sig mot bilen. Är det en riktigt petig verkstad skulle det inte förvåna mig om de jackar ur och ger besked att de minsann inte kan göra något pga ommappad ECU. *spekulerar*
Hade jag haft TME/MTE i närheten hade det inte varit mycket att fundera över, de gånger jag snackat med dem så har jag fått intrycket att de verkligen har koll på vad de håller på med samt verkar ha lite servicekänsla gentemot kund så jag förstår ditt val. :)

Men frågeställaren i denna tråd har ju en V70II så risken finns väl att det kan behövas lite uppdateringar under resans gång som sker via garanti, ny bil nya problem du vet. :D
*2-års garanti är för det arbetet vi utför och våran mjukvara, vilket betyder att när en bil får uppdatering hos Volvo gör vi en ny trimning utan kostnad och även orginal tillbaka ingår i priset. *
jag har haft mailkontakt flera gånger med TM och anser de som mycket seriösa. It´s fun(kan de anses som stora??) var inte ens intreserade svara på vanliga frågor utan hänvisade bara till deras hemsida! är det kundservice ???
Jodå jag är medveten om att det går att läsa ut om det funnits en manipulerad programvara, det jag lite luddigt funderade över var om aktuell programvara för ECU dyker upp så fort man kopplar upp sig mot bilen.
Nej i alla fall inte om det är en någorlunda seriös trimmare, filen ter sig till det yttre vara samma som original om jag fattat det hela rätt. Det är först vid noggrannare koll som det kan utläsas. Så i normalfall skall det inte märkas. Och den kan också utan problem skrivas över med en ny originalmjukvara

It´s fun(kan de anses som stora??)
Om man får tro diskussionerna på flera andra forum så skall man tydligen akta sig noga för It's fun, Proscott och Powerchip, medan TM i alla fall inte fått samma dåliga feedback.. Vad det gäller Jörg på Powerchip så har jag ett par bekanta som laddat mjukvara till VW och Audi med gott resultat för vad som i sammanhanget får anses vara kaffepengar, men en del med andra bilmärken har tydligen fått problem. Googlar man lite så hittar man många historier..

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o gö[…]

Sitter säkring under ratten till sirenen, n&a[…]

Generator V50 T5 2.5 - 05