Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikWa
Tjabba!
Var på besiktning idag med bilen och fick en "bra och veta punkt" Infästning bakre länkarm skadad (höger). Kika under och såg då att själva bussningen hade vridit sig på nå vis, den hade nog gjort sitt kanske.. Sen kikade jag på vänster bakhjul å ser då att de står en aning snett så jag lär väl ta å fixa de där.. MEN! Hur gör jag? Kan man köpa bara själva bussningen eller hela länkarmen? Mycket jobb el lätt fixat? Vore kanon om någon duktig person hade ork och hjälpa mig! Tack på förhand! :P

V70 99:a
Användarvisningsbild
av kenlav
Du kan göra detta med hjälp av en stark kompis utan att riva hela bakvagnen. Palla upp bilen på pallbockar tag av hjulen. Ta loss krängningshämmaren. Sedan dom genomgående bultarna sedan kan man ta hjälp av kompisen som drar isär länkarmarna. Sedan har du en bult som håller fast bussningen i länkarmen, bort med denna oxå. Montera med nya bultar. På Mekonomen får man med nya bultar. Tips... byt båda sidor samtidigt annars får du göra om samma sag snart igen. Sedan inställning av bakvagnen hos en hjulinställare. Lycka till....
Användarvisningsbild
av kenlav
ErikWa skrev:Ok! Tackar!!

När du skriver genomgående bultar, vad menar du då? :shock:
Bultarna går igenom och håller bussningen på plats i länkarmen. Bultarna kan sitta rätt hårt eller vara fastrostade. På min Volvo så var den ena bulten så fastrostad i bussningen att det inte gick att få loss den ens med mutterdragare så jag fick såga isär hela bussningen med en TIGERSÅG. Kolla på Mekonomens hemsida så ser du hur bussningen och bultarna ser ut. Dom 2 långa är dom genomgående och den svarta är den som håller bussningen fast i länkarmen.
av *pettson*
kenlav skrev:
ErikWa skrev:Ok! Tackar!!

När du skriver genomgående bultar, vad menar du då? :shock:
Bultarna går igenom och håller bussningen på plats i länkarmen. Bultarna kan sitta rätt hårt eller vara fastrostade. På min Volvo så var den ena bulten så fastrostad i bussningen att det inte gick att få loss den ens med mutterdragare så jag fick såga isär hela bussningen med en TIGERSÅG. Kolla på Mekonomens hemsida så ser du hur bussningen och bultarna ser ut. Dom 2 långa är dom genomgående och den svarta är den som håller bussningen fast i länkarmen.
ett jobb på mellan 40 minuter och 6 timmar.. om bultarna släpper... eller inte.. ;-//
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nja... De kan sitta fast som f*n, men borrar man en rad med hål in mot bulten och spräcker fästet med en huggmejsel så får man loss det.
av *pettson*
sylta skrev:Gammal tråd men jag fick typ samma "bra att veta" när jag besiktiga min v70 -97 i går
Länkarm,bak höger,fäste rostangrepp.Kan det va det Biltema kallar bakvagnsfäste
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=134339
Det är sånt här jag önskar alla bilägare att vara alerta på.. när du får poäng av sbp. BE dom förklara vad dom påpekat. Vart sitter det? VAD är det för del vi pratar om? Passera gärna sbp för att få en förklaring..
Bakvagnsfäste är enligt SBP det fästet som sitter längst ut och som hela länkarmsdelen hänger i som huvudfäste (det är ju helt korrekt). Men kikar man lite bland protokollen så är det även tvärarmsfästena som kallas så.. eller nedre stödämparfästena då o då.. elller .. osv. Det gör att deras otydlighet kostar bilägaren en massa pengar eftersom han faktiskt ringer runt och får ett pris på ett jobb. Lämnar in bilen för nånting och så är det nåt helt annat som ska bytas i slutändan. Som sagt.. kräv svaret av SBP i första hand.
av sylta
*pettson* skrev:
sylta skrev:Gammal tråd men jag fick typ samma "bra att veta" när jag besiktiga min v70 -97 i går
Länkarm,bak höger,fäste rostangrepp.Kan det va det Biltema kallar bakvagnsfäste
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=134339
Det är sånt här jag önskar alla bilägare att vara alerta på.. när du får poäng av sbp. BE dom förklara vad dom påpekat. Vart sitter det? VAD är det för del vi pratar om? Passera gärna sbp för att få en förklaring..
Bakvagnsfäste är enligt SBP det fästet som sitter längst ut och som hela länkarmsdelen hänger i som huvudfäste (det är ju helt korrekt). Men kikar man lite bland protokollen så är det även tvärarmsfästena som kallas så.. eller nedre stödämparfästena då o då.. elller .. osv. Det gör att deras otydlighet kostar bilägaren en massa pengar eftersom han faktiskt ringer runt och får ett pris på ett jobb. Lämnar in bilen för nånting och så är det nåt helt annat som ska bytas i slutändan. Som sagt.. kräv svaret av SBP i första hand.

Det här fästet var det.Verkar inte som att biltema har det tyvärr
Får väl sätta av en halvdag i volvobutiken (brukar ta en evighet innan dom har knappat färdigt på datorn och hittat det som man vill ha)
Men det är det här fästet som kan va ett h-vete och byta eller? ??:- http://img118.imageshack.us/my.php?imag ... 029ah4.jpg

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]