Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av royalbopper
Hur mycket soppa ska en 745 gle 1988 automat dra i sig vid landsvägskörning (110)km/t ?
Automatlådan funkar kanonbra utan slirande, lockupen går i som den ska.
Motorn varvar 2500varv vid 110 km/t så där är det ok

jag tycker den känns törstig (och oljan luktar bensin)

Vad kan jag göra för att få ner förbrukningen, den har mekanisk insprutning , finns det några justeringar ?

Jag ska mäta upp exakt förbrukning i morgon!

Jag åker ju billigare i 2200 kg cheva caprice hgv med V8 o aut , den drar 0,97l/mil landsväg (1,9blandad :shock: )

H sigge
av royalbopper
har nu kollat förbrukningen vad gäller blandad körning = 1,46 lit/mil

kollar landsväg i morgon!

H sigge!
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
kontrollera så att du inte har något läckage på någon bränsleledning/ hål i tanken eller någonting... det är iaf en mycket bra början
av royalbopper
Jorå! bränsle läckage vid huvudbränslepumpen!! ska täta i helgen o sen mäta exakt förbrukning.

Men tydligen har bilen mått bra av lite "hårdkörning" nu har förbrukningen minskat betydligt (trots läckaget) och trots att den är lastad med ca 250kg hovslagarutrustning, den var väl gubbkörd!! :D

Den rullar på fint vid 125 km/t = runt 3000 rpm , den är lite seg vid låga varv men annars är jag helnöjd o lådan växlar klockrent!! Ett fynd för 6500:-

H sigge

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]