Vi programmerar våran mjukvara själva och gör inte kopior som tex Po... eller Pro... gör.
Vad jag vet så använder BSR skyddade socklar och då skall det ej vara möjligt att kopiera.
Varje Volvo har en egen mjukvara som du ej kan använda till en annan Volvo, i mjukvaran är chassinummer och immobilisernummer.
Så om du tar mjukvara från en annan Volvo och sätter i boxen kan du ej starta bilen.
Jag är skeptisk till naturen och om man möter på en trimmare som erbjuder mjukvara till hundratals bilar med bl.a så exotiska inslag som Ferrari och Bentley så tvivlar jag verkligen att dom gjort dessa själva... Om man dessutom påstår att andra firmor kör kopior så är man ute på kanten tycker jag, även om det mer eller mindre faktiskt bevisats på diverse forum att ett par kända lågprisfirmor gjort just det...Problemet är kanske inte (bortsett från det etiska) då att programvaran är felaktig, bara att man inte har 100% koll på exakt vilken det skall vara till respektive bil.
Att man inte kan använda samma mjukvara i två bilar är ju en definitionsfråga, inte utvecklar chipparna unika mjukvaror till varje bil. Man kan givetvis inte läsa ur en mjukvara och använda den direkt i en annan bil, men patchar man den på rätt sätt så går det utmärkt. Det är väl (något förenklat) ungefär det BSR gör om man fått ny mjukvara på servicen t.ex..
Jag har aldrig hört eller läst något negativt om just TM, det är fullt möjligt att dom har de bästa mjukvarorna som finns, men jag tror faktiskt inte dom gjort alla dessa själva. Och jag tror då snarast att man fullt legalt köpt rättigheterna att använda dessa, vad jag då skulle veta är vem som gjort deras mjukvaror till just Volvo innan jag valde dem.. Kanske är det någon av de kända firmorna, kanske vill dom inte avslöja det av marknadsskäl. Men jag vill fortfarande veta om det är någon känd och "pålitlig" innan jag väljer något annat än de mer kända leverantörerna. Om inte annat vill jag ha reda på hur mjukvaran är anpassad, finns momentbegränsningen kvar, var ligger effekt och momentkurvorna, är effekten mätt dynamsikt eller statisk mm...Vilket det i alla fall inte enkelt går att få fram från deras hemsida.
Det är ju synd att det inte på något enkelt sätt går att jämföra de olika trimmarna, jag skulle gärna testa fler än dem jag gjort, även om jag tror de flesta stora är väldigt lika... Men jag vill inte betala för mer än den jag kommer att använda så det lär väl dröja innan det händer.
/Thomas