Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Infide
Hur ofta du än byter olja och tvättar bilen så hjälper ju inte det när stötdämpare, bromsar, bussningar osv krånglar högfrekvent för vissa. Olja byter man när den säger att det är dags för service. Att göra några mellanbyten däremellan anser jag var onödig överkurs.
av prazzel
ok,ringde verkstaden idag och frågade hur det gått med bilen.dom återställde alla fel och provkört.dom har kollar bla efter fukt i styrboxar mm.felen kommer inte tillbaks.jag bad dom att ha bilen någon dag till och provköra.ska hämta den på fredag.har fullt förtroende för killarna på verkstaden och hoppas dom gör sitt bästa.broblemet är att man inte kan lita på bilen längre.vågar man åka på semester med den mm. blir till att skaffa extra försäkring hos volvo med hyrbil mm.det är kanske volvo har det att erbjuda för dom vet att det krånglar ofta.
av matzen10
Infide skrev:Olja byter man när den säger att det är dags för service. Att göra några mellanbyten däremellan anser jag var onödig överkurs.
Det är väl knappast överkurs att byta olja...
Och inte onödigt att byta olja tätare än 2-3000 mil.. Ganska smart och billigt sätt att försäkra sig om att oljan har fullgod funktion (även om man har mkt hög kvalitet på oljan)! Och en av de saker man KAN göra utan att vara mekaniker uti fingerspetsarna eller investera i dyra verktyg.

Jag förstår dock hur du menar, Infide, men visst håller du väl med om att det är en bra "försäkring" att byta oljan var 1000:e mil? :wink:

M V H
---> M10
Användarvisningsbild
av Bosa
Min bil gav fel(bland annat antisladd serv erfordras) och hade sig strax efter jag köpte den, i slutändan så verkar det hela ha berott på fukt för efter verkstadens jakt på fukt i kontaktdon osv i motorutrymmet har jag inte fått något felmeddelande på snart 6000 mil. Fukt kan ställa till en hel del förtret mao. :)
av Infide
matzen10 skrev:
Infide skrev:Olja byter man när den säger att det är dags för service. Att göra några mellanbyten däremellan anser jag var onödig överkurs.
Det är väl knappast överkurs att byta olja...
Och inte onödigt att byta olja tätare än 2-3000 mil.. Ganska smart och billigt sätt att försäkra sig om att oljan har fullgod funktion (även om man har mkt hög kvalitet på oljan)! Och en av de saker man KAN göra utan att vara mekaniker uti fingerspetsarna eller investera i dyra verktyg.

Jag förstår dock hur du menar, Infide, men visst håller du väl med om att det är en bra "försäkring" att byta oljan var 1000:e mil? :wink:

M V H
---> M10

JAg vet inte. Håller på mycket med cross och där byter vissa olja efter 2-3 timmar i sina hojar när man gott och väl kan köra på 10 utan problem och vissa kör på uppemot 20 timmar. Beror ju lite på körstil. Att oljan byts så ofta i cross är i huvudsak pga bränsleutspädning så oljan blir för tunn, men det problemet får man inte på en bil som körs lungt och relativt långa sträckor. MYCKET start/stopp kan isf behöva bytas lite oftare, men jag tror Volvo har räknat med det i sina intervaller faktiskt. Som jag kör ser jag det ganska onödigt att byta oftare än 3000 mil, som f.ö är väldigt ofta. Snittar 60 km/h, det är 500 timmar oljebytesintervall. Lite längre jämfört mot cross iofs.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Infide skrev:

JAg vet inte. Håller på mycket med cross och där byter vissa olja efter 2-3 timmar i sina hojar när man gott och väl kan köra på 10 utan problem och vissa kör på uppemot 20 timmar. Beror ju lite på körstil. Att oljan byts så ofta i cross är i huvudsak pga bränsleutspädning så oljan blir för tunn, men det problemet får man inte på en bil som körs lungt och relativt långa sträckor. MYCKET start/stopp kan isf behöva bytas lite oftare, men jag tror Volvo har räknat med det i sina intervaller faktiskt. Som jag kör ser jag det ganska onödigt att byta oftare än 3000 mil, som f.ö är väldigt ofta. Snittar 60 km/h, det är 500 timmar oljebytesintervall. Lite längre jämfört mot cross iofs.
Jag formligen Älskar relevanta jämförelser ?:-/
Användarvisningsbild
av greeeken
Om man anser att man inte behöver byta olja ofta så anser man ju det.
Folk har uppfattningar om olika saker.

Den billigaste försäkringen för motorn är att byta olja ofta.
Jag byter väldigt ofta allt mellan 500-800 mil.
Sen om det är br aeller inte så är det upp till var o en.
Men motorn jobbar bättre lungare tystare anser jag tack vare just det.

Visst en motor kan rulla hur lpngt som hellst utan att byta olja.
Brossan peugeto partner som dom har på jobbet har dom bytt olja 2 ggr på 18000 mil.
O visst går den , men den går som en kratta oxå.

Vill man inte lägga pengar på att byta olja och vänta tills det är service dags ja då väntar man så klart.

Att volvo räknat ut vad som är bäst för bilen kan jag inte hålla med om.
Dom har tagit nått snittvärde bara vad jag anser.
av Marbas
Kan inte tro något annat än att Volvo noggrant funderat ut vilken oljekvalitet som ska vara i motorerna och hur ofta oljan ska bytas. Precis som med alla konsumentprodukter räknar företagen ut precis den kvalitet som betalar sig bäst för företaget, och volvo är inget undantag. Visst är det svårare att räkna ut och producera en bil som håller precis så länge som tillverkaren vill jämfört med t.ex. en mobiltelefon. Och givetvis påverkas livslängden av hur ägaren sköter sin produkt. Men jag tror nog att tillverkaren har nogrann koll på vad som är bäst för din bil (i relation till kostnad).

Tvekar inte en sekund på att det är bättre för bilens livslängd (eller dess delar) att man sköter om den / dessa genom att serva oftare än enligt tillverkarens rekommendationer. Dock är det svårt att dra en gräns. T.ex. oljebyte. Låt säga att för en viss bilmodell / motor så ska olja och filter bytas var 2000:e mil. Att byta oljan var 1000:e mil är ju knappast sämre, eller varför inte var 100:e mil. Men, vid vilken punkt blir själva oljebytet dyrare än konsekvensen av ett uteblivet oljebyte? Det är ju det tillverkaren har koll på och ger rekommendationer för.

Om man som bilägare känner sig trygg i att t.ex. oljan bytas var 2000:e mil, så är det ok. Om man inte gör det utan vill byta var 100:e mil, så gör man det. Den oro man slipper för att man bytar oljan oftare kanske är värd det jobbet och de pengarna. Högst personligt. Precis som hur ofta vi går till tandläkaren...

Själv håller jag mig till serviceintervallen och däremellan ser jag över bilen lite då och då. Det kanske vore bättre för min bil att byta olja dubbelt så ofta, men eftersom jag känner mig trygg i den service bilen får och inte känner mig övertygad om att ett extra oljebyte i mitten skulle påverka bilen märkbart under den tiden jag har den, så får det vara.
av volvo experten
prazzel skrev:bil servad enligt servicebok, jag har inte bytt fjädrar.vet inte var du fått det ifrån. jag har garanti på bilen men det är inte det som är problemet. problemet är att det går sönder,garanti är ingen ursäkt för dålig kvalitet.så det skulle vara ok om din tvättmasin eller diskmasin gick sönder hela tiden ,för det finns ju garanti. ett märkligt resonemang.
Ja om den var 5 år gammal och snurrat jorden runt skulle jag va glad om dem lagade skiten åt mig kostnadsfritt faktiskt!!

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]