Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andezon
don tomaso skrev:Hej

Funderar på att köpa en S80 T6:a -99. Den har gått drygt 8000 mil och är vad jag kan bedöma i toppskick, alla papper i ordning, servad ok. Men det är ju en rätt extrem bil ändå och det jag främst tvekar för är osäkerheten kring framtida servicekostnader o.d. Om man följer alla rekommendationer från Volvo och låter t.ex. Bilia utföra all service till punkt och pricka, ungefär hur mycket kan man räkna med att det kostar per år. Och hur mycket drar en T6:a egentligen?

Tacksam för råd
KÖP ALLDRIG EN S80 T6:a -99

Har en kund som lagt ut ca 100 000:- på 1,5 år i arbete och material...

Har inga goda erfarenheter av dessa bilar
av NCR
andezon skrev:

Funderar på att köpa en S80 T6:a -99. Den har gått drygt 8000 mil och är vad jag kan bedöma i toppskick, alla papper i ordning, servad ok. Men det är ju en rätt extrem bil ändå och det jag främst tvekar för är osäkerheten kring framtida servicekostnader o.d. Om man följer alla rekommendationer från Volvo och låter t.ex. Bilia utföra all service till punkt och pricka, ungefär hur mycket kan man räkna med att det kostar per år. Och hur mycket drar en T6:a egentligen?

Tacksam för råd
KÖP ALLDRIG EN S80 T6:a -99

Har en kund som lagt ut ca 100 000:- på 1,5 år i arbete och material...

Har inga goda erfarenheter av dessa bilar
Skall man dra alla S80 T6 -99 över en kam då? Kanske din kund har haft ett måndagsex? Annars låter det ju inte så skoj med tanke på att det är en Volvo, och den inte är äldre än den är, men anses vara dålig. Varför är en vanlig 2,4 V70 ett bättre köp i så fall om Volvos bilar anses vara usla efter bara 6 år?

Jag har exempelvis aldrig sett en moderator på Autopowers forum säga att "köp aldrig en M5 -89 för den är inget vidare"...
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
När är det väl så att just T6:orna har dåligt rykte vad gäller hållbarhet, dvs dyra servicekostander.

/L
av NCR
Loner skrev:När är det väl så att just T6:orna har dåligt rykte vad gäller hållbarhet, dvs dyra servicekostander.

/L
Jo jag förstår det, vad jag vänder mig emot är när en moderator sågar en hel årsmodell rakt av utan att känna till något om just det exemplaret det pratas om. Hur skoj känns det för alla de här på forumet som äger en T6 -99 idag? Som moderator är det ännu viktigare att man tänker på att inte uttycka sig tvärsäkert när det är ens personliga åsikter det handlar om eftersom man representerar forumet på ett helt annat sätt än en vanlig användare.
av Burken
man ska ju aldrig köpa de förstaårsmodellerna av en bilserie?...
av don tomaso
för all information och synpunkter. Det lutar hur som helst åt att jag hoppar över just det här köpet, priset är lite högt och bensinpriserna verkar ju börja skena ordentligt nu.
av mirsad
jag hade je köp en T 6 eller 2,9 de är rena fatigdommen, har lagt minst 58 000 tusen bara på t6 som var 99, under ett års tid. runt 60 000 tusen för 2.9 under nästan 3 år. dessa bilar är gorda bara för att betala grabbarnas lön på bilia
av strandper

Tacksam för råd
Har en T6:a -00 som jag haft i cirka ett halvår. Inga stora problem hittills. Det är en fruktansvärt skön bil att köra med rejält tryck under huven och samtidigt riktigt gubbkomfort. Helt klart en ulv i fårakläder.

Har den inne just nu på 10 000 mila service och det låter som att det kommer att gå på runt 7-8 000 kr inkl material.

Har haft problem med växellådan och avgasreningen (emissioner på displayen). I mitt fall var växellådsstrulet kopplat till en separat växellådsolje kylare som pajat. Byte av hela enheten gick på 3 900.
Mitt tips är alltså att kontrollera lådan ordentligt, i alla fall om det är en automat.

Annars är mitt råd köp! Roligare bil kommer du inte att köra ;)
Användarvisningsbild
av s80
håller fullständigt med....goare bil får du leta efter!

är så nöjd fast jag har bytt lite styrenheter och så.....T6 "power"
Användarvisningsbild
av ufriman
Burken skrev:man ska ju aldrig köpa de förstaårsmodellerna av en bilserie?...
Vem skall köpa de då? Undrar????
Om ingen köper förstårsmodellerna då blir det ju inga fler bilar...
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]