Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nordström_J
Hejsan
Har några frågor ang just svetsdiffning, hur/var svetsar man (visa gärna bilder) och vad ska man använda för svets för bästa resultat. Syftar på en volvo 740.

Och hur funkar det, alltså driver den på båda hjulen HELA tiden sen och hur funkar andra körningar än att åka brett?

Skulle bli mycket tacksam om jag fick svar på dessa frågor.

Mvh
av Ebbe
Du svetsar fast dom små diffdreven inuti diffklumpen. Ta av bakaxelkåpan o snurra på ett hjul så ser du vilka dom små dreven är. Det går att svetsa med MIG eller svetspinne. Gör rent efter svetsning från slagg o svetssprut.
Sen driver det alltid på båda hjulen! Bilen blir överstyrd då den strävar rakt fram i kurvorna. På grus märks det inte lika mycket. Däckslitaget blir ganska kraftigt. Vid skarpa svängar i låga farter blir påfrestningen på drivaxlarna hög, så ha gärna några i reserv.
Nu kan du göra snygga sladdar o "doughnuts" :D
av Nordström_J
Okej, tack för svaret. Har redan blivit mycket klokare :) Men som sagt, det är "ofarligt" att diffa? Förutom att slitage blir kraftigare...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dra ur drivaxlarna innan du svetsar, härdningen går ur och de går av innan du hinner säga "gummirök". Jag har kört av en drivaxel på isen med en slö 230A efter svetsning med axlarna i.
av 945S
Nordström_J skrev:Okej, tack för svaret. Har redan blivit mycket klokare :) Men som sagt, det är "ofarligt" att diffa? Förutom att slitage blir kraftigare...
För körning på asfalt torde det vara tämligen värdelöst att förstöra diffen på detta sätt. Bilen kommer som sagt antingen att vilja gå rakt fram eller släppa greppet helt. Kanske Inte helt önskvärda egenskaper om målsättningen är att försöka hålla sig på vägen (och ur vägen för mötande trafik...). Pga ökade förluster kommer bilen även bli långsammare. Det kanske finns vissa specialfall (rally på grus eller dragracing t ex) där fördelarna överväger, men på en bruksbil är det nog inte så kul i längden.
av DDD
Det kan blir ganska överranskande med "diffbroms" om du växlar ner innan en kurva i halt underlag.
Däckslitaget kommer göra att plånboken blir tunn som attans men det beror lite på hur du kör med.

Köp en 1041:a istället om du vill ha en billig diffspärr, annars kan du även montera i te.x. aussie locker, torsen eller detroit locker.

(Och du! Alla bilar efter 1930 har diff (diffrential), det är bara vissa traktorer som inte har det :roll: Vill bara få bort den allmänna feltolkningen av ordet diff.) :shock:
Användarvisningsbild
av Sparkz
DDD skrev:(Och du! Alla bilar efter 1930 har diff (diffrential), det är bara vissa traktorer som inte har det :roll: Vill bara få bort den allmänna feltolkningen av ordet diff.) :shock:
:-)-) Ansluter mig till kampen mot felaktig användning av ordet differential!
Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan[…]