Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EdOr
Hej,

Är det någon som har en förklaring till varför jag har bra bromsverkan framåt på handbromsen men dålig bakåt?
Har nyligen bytt handbromsbackar.
Tacksam för svar!
av *pettson*
EdOr skrev:Hej,

Är det någon som har en förklaring till varför jag har bra bromsverkan framåt på handbromsen men dålig bakåt?
Har nyligen bytt handbromsbackar.
Tacksam för svar!
Har dom justerats på följande sätt?..

Släppt vid spaken.. så vajrarna är slaka.
justerat ut varje hjuls backar till låsning med hjälp av mekanismen vid varje hjul, och sen släppt några hack på justeringen så det precis precis är släppt och kanske till och med ligger på lite grand (om det inte ligger på hela varvet). Sen spänt spaken igen så den låser vid 5-8 hack?..
Användarvisningsbild
av EdOr
Ok så de ska spännas så pass så de ligger "nästan på" innan finjusteringen vid spaken.
Tack!
Användarvisningsbild
av Sparkz
"Är så"...
Jag brukar känna på handbromsen när jag backar av lyften och det brukar slå stopp rätt bra...

Nu sitter man här och funderar igen... Vajern kommer in framifrån och är kopplad till leden som är i underkant av trumman. När bilen rullar framåt kommer alltså leden att röra sig bakåt när backarna vill vrida sig med trumman. Då kommer det att sträcka lite extra i vajern. Backar du blir det tvärt om, vajern slakar lite. Det måste ju bli mera så om man har justerat i fel ordning eftersom man då får mer spel mellan ankarklacken och backarna. Eller om backar och/eller trumma är slitna.
av *pettson*
sterf skrev:Jag frågade på en verkstad om just detta för ett tag sen, och fick förklaringen att det "är så på 850". Tycker att det verkar en aning konstigt dock :???:
Gå tillbaka till just den verkstaden.. leta upp mekanikern.. sparka honom på smalbenet, tala om för vederbörande att han gör allmänheten en tjänst om han slutar. Det finns INGEN broms som * är så..*
Antingen är den konstruerad så.. eller inte.. I det här fallet.. INTE.. Det är inte nån släpkärra..
av blueride
Hejhopp, jag har samma problem med olika bromsverkan framåt och bakåt. Dessutom är det helt omöjligt att få ordentlig bromsverkan på handbromsen, trots backar, skivor och vajrar är nya och jag tillagat det hela ala Pettsons recept.

Läste i en tråd nyligen om att exentrarna kunde vara slitna (sparkz) och i så fall behöva bytas eller svetsas till. Efter att haft uppe handbromsen 3 gånger den senaste veckan och fortfarande inte fattat var exentrarna sitter känner man sig faktiskt lite ynklig.

Klackarna och den lilla armen som trycker ut backarna vid bromsning hittar jag men var sjutton sitter exentrarna.

Är det nån som kan upplysa mig, det är ju nu man vill ha handbromsen när det är lite halt ute ??:-/

/marcus
Användarvisningsbild
av Sparkz
[quote="blueride"]...och den lilla armen som trycker ut backarna vid bromsning hittar jag... [quote]
Dåså! Kärt barn har många namn...
av blueride
Sparkz skrev:
blueride skrev:...och den lilla armen som trycker ut backarna vid bromsning hittar jag...
Dåså! Kärt barn har många namn...

aha.. :oops: Tack.
Är det alltså armens anliggningsyta mot själva bromsbackarna man bygger upp med lite svets eller?

/marcus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, i botten på "U:en" där backarna ligger. Vik ut leden/excentern och sätt tillbaka backarna. Mät mellan backarna med skjutmått, har för mig att det blir 62 mm. Svetsa i och fila med en liten rundfil/motorsågsfil tills det är 61-62 mm på leden när den är helt ihop.

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]