Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pehr
S60 Classic finns ute nu. Däremot så har S60 T5 försvunnit. Betyder väl att S60:n läggs ner i år.
Användarvisningsbild
av henka35
Den rullar nog ett tag till men det kommer en ersättare, när vet jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
av xandu
det kommer ingen classic emblem bak som på andra modeller....
Användarvisningsbild
av Guligan
Varför inget Classic-emblem? Är den så "classisk" ändå, S60:n så att det inte behövs...
Användarvisningsbild
av kurregus
Jo, det stämmer nog. Den sista riktiga Volvon, som konstruerades innan Volvo.bilarna blev maskerade Fordar, är på väg ut.
S60 är i mitt tycke den snyggaste Volvo-modellen i sin generation, så en Classic är nog ett bra köp om man klarar sig utan kombi-utrymmet. Det ingår också ganska mycket - t.ex. läderklädsel - i classic-paketet.
Användarvisningsbild
av Fraz
kurregus skrev:Jo, det stämmer nog. Den sista riktiga Volvon, som konstruerades innan Volvo.bilarna blev maskerade Fordar, är på väg ut.
S60 är i mitt tycke den snyggaste Volvo-modellen i sin generation, så en Classic är nog ett bra köp om man klarar sig utan kombi-utrymmet. Det ingår också ganska mycket - t.ex. läderklädsel - i classic-paketet.
Riktiga volvon?
Den sista riktiga volvon var och kommer alltid att förbli volvo 940/960!...
Att kalla s60 för riktig volvo är inte snält mot våra 940 ägare. Sen byggdes väll s60 i DAF fabriken, så den är ju inte änns svensk........
av matzen10
Fraz skrev:Riktiga volvon?
Den sista riktiga volvon var och kommer alltid att förbli volvo 940/960!...
Att kalla s60 för riktig volvo är inte snält mot våra 940 ägare. Sen byggdes väll s60 i DAF fabriken, så den är ju inte änns svensk........
Nja..jag tror att han menar den sista Volvon som inte samutvecklades med Ford.
Jag har oxå fått för mig samma sak, hur som helst. Stämmer, stämmer inte?!?

M V H
---> M10
Användarvisningsbild
av Funk
Sen byggdes väll s60 i DAF fabriken, så den är ju inte änns svensk........
Visserligen är den inte byggd i Sverige, men den byggdes inte i DAF-fabriken, det var gamla S40/V40 som var de sista från Holländska Bornfabriken.

S60 byggs i Gent, Belgien där man också byggde V70N och numera S40/V50/C30.
Gentfabriken invigdes 1965 så ganska många vagnar som anses "svenska" är egentligen byggda där, t.ex de allra flesta V70N Classic är bland de 3,6 miljoner bilar man byggt där... 940 är dock vad jag vet aldrig byggd där.

/Thomas
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!