Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Hej

Igår fick jag felmeddelandet Motorprestanda netsatt i displayen. Jag tryckte på read, men det kom inte några fler meddelanden.

Det hela började helt normalt, jag skulle åka hem från jobbet och starta bilen och den gick normalt. Jag väntade tills den gått ner till nomalvarv (bilen varvar ju ca 1600-1800 varv när den är kall en liten stund för att värma katalysatorn), sen lade jag i backen (automat) och började backa (på tomgångsvarv, jag nudda inte gasen), bilen hackade till en gång när jag började svänga på ratten och varningslampan tänds och meddelandet kommer fram.

Bilen har hackat förr när jag kallkört den på tomgång (brukar bli så eftersom jag inte vill gasa när det är trånga utrymmen och man backar).

Bilen: en Volvo V70 T5 2005.

Verkstaden ringde precis när jag hade skrivit detta inlägg klart så jag sätter in svaret.
Det var laddtrycksgivaren som rapporterat ett fel och bilen valde då att gå till reservprogrammet, dvs den meddelar att man har "Motorprestanda nedsatt".

Detta kosta mej ingenting. Så en stor stjärna i boken till verkstaden.

Vilka andra fel kan det vara när man får detta meddelande?
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]