Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_linus
bytte kamremen efter att bilen stått sedan nyår, när jag bromsar in så skakar de i bromsarna fram känns det som, kan de vara bromsarna som kärvat sig utav att stått länge eller har det med kamremsbytet månne?
Användarvisningsbild
av Fluffen
När bilen har stått ett tag så brukar beläggen rosta fast mot skivan och det är säkert det du känner när du bromsar.
Jag antar att bilen stått ute. :roll:

Köpte en 144 reservdelsbil som hade stått avställd ute ett halvår och de skivorna är bara att slänga. :D
av erikeriksson
Hej, det kan vara en eller flera bromklotsar som kärvat fast. Ta ut bromklotsarna och motionera bromkovarna lite och sätt tilbaka dem, och testa om inte vibrationerna försvinner.
av volvo_linus
ska testa att tvärbromsa några gånger först
av Rådlös
Nej, tvärbromsa inte. Då blir det bara ett kort bromsgrepp. Kör i stället och småbromsa under rörelse. Då slipar du ner eventuella rostytor. Visserligen tar det lite på bromsklossarna också, men dom är dimensionerade för det.

För friden med dina medtrafikanter bör du ju vara på en lite mer avskild väg, där ingen har ont av att dina bromsljus "har hängt upp sig".
av volvo_linus
hehe ok, har kört lite inbromsning samt små bromsning tycker de börjar lugna ner sig, vid första körningen skaka de som fan så är väll bevis på att de slits bort nu bara ja fått köra några gånger. bromsarna tar i alla fall ordentligt för pedalen behöver inte trampas i bott.
Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]