Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olson
vandalay skrev:

Vad är lättast för att komma åt värmaren, att ta bort stötfångaren eller vänster hjul plus innerskärm? Hur gör man för att ta ner stötfångaren?
Det räcker att lossa den på v sida och dra fram den en liten bit.
av vandalay
olson skrev:
vandalay skrev:

Vad är lättast för att komma åt värmaren, att ta bort stötfångaren eller vänster hjul plus innerskärm? Hur gör man för att ta ner stötfångaren?
Då pratar vi stötfångare antar jag. Hur är det med sensorer för krockkuddar, ingen risk att ställa till nåt där?
av olson
vandalay skrev:
olson skrev:
vandalay skrev:

Då pratar vi stötfångare antar jag. Hur är det med sensorer för krockkuddar, ingen risk att ställa till nåt där?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gul skrev:Ok inget bänktest då.
Men den kabeln med två ledare som går till ingenting va e de för nåt då?
Och varför ligger den under lampan?
Har du dimljus? Om inte är kabeln antagligen till det.
av Gul
Sparkz skrev:
Gul skrev:Ok inget bänktest då.
Men den kabeln med två ledare som går till ingenting va e de för nåt då?
Och varför ligger den under lampan?
Har du dimljus? Om inte är kabeln antagligen till det.
Dimljus i bensinvärmaren!!!...? ?:-/
Nä jag menar kabeln som kommer från bensinvärmaren.
av v70 2,5T - 99
denna länk är grymm ! : http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=8006

hadde strul med min benivärmare på v70n -02 ,,, vägrade starta , pumpen gick ej

efter lite efterforskning så uteslöts det ena efter det andra ... överhättningsskyddet hadde löst ut , ( sitter med en liten typ m4 mutter på brännarkroppen, lite nyare sitter under en liten "plåtflärp " )
utlöst så har den motstånd på ca 10 k ohm , medans en ny ligger på max 3 ohm

min låg på 9,5 k ohm , den nya var ca 0,5 ohm .... efterbyttet så slog pumpen så fint :D
denna kostar ca 200 :- och är "engångs" ....d,v,s har den löst ut så klipps den av och en ny löds dit
i mitt fall var troligen utlösande faktor at det var ärjigt i kontakten till cirkulationspump ... vilket gjort arr den inte gått ..... ssom mi sin tur resulterar i att överhettningsskyddet löser ut ... vilken är seriekopplad med stömmatningen til bensinpumpen till värmaren .... puuuuh

krångligt ska det va :evil:

volvo/ bilia kan köra pumpen via VAD*S .... i mitt fall var det inte ett liv i pumpen ..., men den reagerade ( slog) om jag koppla batteri och ett par strömtåtar rätt på kontakten till pumpen ........... soppapumpen sitte framför tanken på höger sida , jättelätt att se om man hukar sig ner o kollar

behövs cirkulationspump bytas så är det grovt 700 pengar .... slangtänger är suveräna om man ska riva ner värmaren

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76947 2 stycken ......... då losar man typ 2-3 dl ? kylarvätska ( det som är mellan klämmorna samt i värmaren
av olson
v70 2,5T - 99 skrev:
behövs cirkulationspump bytas så är det grovt 700 pengar ....
Tyvärr inte. Om du dubblar summan är du närmare sanningen :(
av vandalay
Underbart att få ta del av allas erfarenheter. Prisa herren för Internet! Nu undrar jag egentligen bara över en sak till, hur gör jag för att ta loss kofångaren (främre stötfångaren eller vad man nu kallar den)? Är det bara att krypa under och börja lossa lite skruvar eller ska man tänka på något särskilt?

Stort tack för länk till Biltema, vars existens också bör lovprisas! (B)
av v70 2,5T - 99
olson skrev:
v70 2,5T - 99 skrev:
behövs cirkulationspump bytas så är det grovt 700 pengar ....
Tyvärr inte. Om du dubblar summan är du närmare sanningen :(
det priset fick jag för ca 4 veckor sen på bilia sisjön / göteborg ......... men de kanske snurra till det och lämnade priset på renoveringssatsen ???

vattenpump : 3729530

servicesatts vattenpump: 3730575

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]