Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keiichi
Hej!

Jag har 2 konstiga "symptom" på min V70 GLT 98.

För det första så hör jag alltid ett metalliskt ljud varje gång jag ska börja åka från stillastående, det är ett ganska stumt metalliskt ljud och från förarsätet låter det som om de kom från mitten av motorrummet någonstans. Ljudet varar i högst 2 sekunder för att sedan försvinna helt men bara till nästa start från stillastående.

Sedan så känner jag att bilen mer eller mindre "pulserar" smått vid inbromsning, jag tycker alltså inte att bilen vibrerar utan det är mer en pulserande känsla i bilen som helhet. Jag känner alltså ingen vibration och inget pulserande i bromspedalen heller. Bilen har heller ingen som helst tendens att dra åt något håll.

Har någon upplevt detta?

Tacksam för tips

mvh keiichi
Användarvisningsbild
av Nexus
metalliskt ljud kan ju vara drivaxlarna som behöver limmas. har läst lite om det som tycka vara ganska vanligt på 85x70 och även på v70N
Pulserandet kan vara skivorna bak som är ovala :|
Användarvisningsbild
av Nexus
keiichi skrev:oj, ok, är det omständigt att limma drivaxlarna? kan jag ordna det själv?
hur kan skivorna bak bli ovala?

tack för tipsen hur som helst ;)
jag vet ej vad de limmar med men man måste lossa drivaxeln från spindeln och dra ur den .
skivorna kan vara rostiga eller ovala då de kanske har gått varma av kärvande bromsok eller kallt vatten på varma skivor :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
keiichi skrev:hm ok, då lämnar jag in den då för drivaxlarna, men då antar jag av skivorna måste bytas, kan man göra det själv?

tack så länge
Det behöver ej vara drivaxlarna :!: be de provköra först det kanske är något motorfäste som är slut??
Skivor kan jag leta bildinfo om hur man gör om du är lite osäker då jag är piss dålig på förklara :oops:
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]