Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MICKETIC
Hejsan alla volvokunnande personer. Jag har problem med min volvo 745 turbo jag fick byte motor i min bil pga motorras och jag fick tag på en lika dan motor dvs b230et. Men när jag startar motorn så låter det som att chokar även när den är varm och varvar jag upp den ett tag så går den hyffsat men sedan stänger jag av den och startar om den så går den lika illa. den dricker jätte mycket med bensin. Jag har bytt spridare , fördelarlock, rotor, tomgångsmotor,tändstift. Men inget hjälper. Tacksam för svar om det är någon som har en teori om vad det kan vara för fel. Mvh Micke. 8)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Årsmodell på den nya motorn?
Tempgivaren är olika beroende på bränslesystem.
På LH 2.2 (-88) jordar den i ena stiftet, det andra till styrenheten.
På LH 2.4 (89- med diagnosuttag) jordar den i blocket, och ett stift vardera till tänd- och bränslesystemet. Två givare i en så att säga...
Användarvisningsbild
av MICKETIC
Hejsan bilen är en 88 motorn är en 86 och jag tog mitt elsystem och flyttade över till 86 motorn.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Då ska nog tempgivaren vara rätt typ... Det bästa är att mäta den från styrenhetens kontaktstycke så får man med kablarna på samma gång.
Användarvisningsbild
av MICKETIC
Hejsan jag har funderat lite kan det vara laddluftkylet som är kass? Jag tycker det väser lite när jag laddar på turbon. Luftmassemätarn fetar väldigt mycket. Mycke mer än när jag hade den gamla motor i. Jag har lyft av locket på den för att se när den rör sig. När jag håller tillbaks den så tycker jag att den går bättre.Tacksam för svar. Mvh Micke :roll: :roll: 8)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft efter turbon gör motorn fet när turbon laddar, men på lågfart borde den dra in luft i ställer och bli mager...

Men eftersom problemet kom när du bytte motor tror jag mer på att något blev fel där. Verkar konstigt om mängdmätaren skulle gå sönder just då...
Missat en kabel/slang nånstans? Jordkablarna på insuget är viktiga. Kablarna på kallstartventil/tempgivare går att förväxla. Kan finnas saker som skiljer mellan 86 och 88.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]