Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
undrar bara om man ska kleta på fettet innan man kopplar ihop kontakterna eller efter?om det är innan leder det lika bra då?
går det med vilket fett som helst?
mvh jonny
Användarvisningsbild
av Sparkz
Innan. Gärna från en tub med pip så du kan trycka in det runt kabelskon så det fyller hela utrymmet mellan skon och plasten. Fettet håller undan fukt så det inte ärgar i kontakten.
Användarvisningsbild
av vetten
Fettet som du ska andvända i kontakterna är för att skydda så att det inte kommer in fukt som ju orsakar oxid :shock: så alltså ska du först göra rent kontaktytorna från all oxid och sen ha på s.k. låg temperaturfett (finns att köpa hos Volvo) och sen trycka ihop kontaktstyckena och det leder inte ström men skyddar mot fukt och dom flesta biltillverkare andvänder detta just därför :shock: Men själv tycker jag att det vore bättre att dom andvände guldpläterade kontakter istället för som nu mässing eller tenn, typisk ren snålhet från dom :( jag menar att tänk om man skulle göra som biltillverkarna i datorer det skulle ju ingen acceptera utan det är just guldpleteting som gäller eftersom guld INTE oxiderar

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]