Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sterf
Hej!
Fick en tvåa hos SBP idag, rattaxelknut -glapp. Jag har nu surfat runt lite och konstaterar att det finns två olika, övre och nedre. Besiktningsgubben pekade underifrån på en knut, är detta nedre? Hur svår är den att byta själv?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den övre syns inte underifrån, den sitter under instrumentbrädan. Så det är nog den nedre du ska byta.
Inga större problem att byta bortsett från att den rostar fast i splinesen mot styrväxeln. Lossa skruvarna, en ute och en inne vid pedalerna. Där kan man behöva vrida ratten för att komma åt. Men *VIKTIGT* innan du drar av knuten från axeln, ställ ratten och hjulen rakt och ta ur nyckeln så rattlåset går i. Kontaktrullen till airbagen har tre varv åt vardera hållet innan den går sönder så du får inte vrida ratten när knuten är borta.
Justera upp ratten så långt bakåt som möjligt. Dra ur axeln ur knuten. Ta bort gummit runt knuten, plåtring som håller den mot golvet. Sen är det lättast att knacka på knuten underifrån för att få loss den från styrväxeln. Jag brukar ta ett brytjärn och sätta mot springan så den vidgas lite samtidigt som jag knackar uppåt. Var inte för våldsam, lagren på pinjongen tål inte vad som helst....
av sterf
Tackar för detta!
Är det någon idé att jaga runt på skroten efter en sån eller ska man satsa på en ny? Mekonomens?
Användarvisningsbild
av #27
sterf skrev:Tackar för detta!
Är det någon idé att jaga runt på skroten efter en sån eller ska man satsa på en ny? Mekonomens?

Köp en ny.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, ny.
Mekonomens ser ut att vara samma tillverkare som Volvos, men nån hundralapp billigare.
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]