Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_linus
ska byta kamrem på min volvo 360 b19a
köpte rem men den känns för kort får int över den vid spännrullen, har inte bytt den gammla rullen, kan de vara det? allt annat är bortlockat så inget mig veterligen som mer skall tas bort. för spännrullen skall ju sitta fast när remmen byts eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du får lossa muttern och trycka tillbaka rullen. Sen antingen dra muttern igen eller om du ska ha loss den låsa den med en sprint.
av volvo_linus
ok, jädrigt trögt och trycka tebaka rullen men får försöka igen då.
av volvo_linus
volvo_linus skrev:ok, jädrigt trögt och trycka tebaka rullen men får försöka igen då.
kom på att jag får sätta i en sprint och lossa vid fjäderfästet, då torde rullen gå lättare att trycka tebaka hehe
av volvo_linus
vad händer om färgmarkeringarna på remmen inte kommer rätt? motorhaveri eller bara att bilen inte startar?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Så länge du har koll på att motorn är "nollad" dvs alla tre axlarna är vid sin markering spelar det ju klart ingen roll var linjerna på remmen hamnar. Att dessa linjer finns på remmen är bra, men inget man bör lita blint på ändå.
Ingen motorskada om remmen skulle komma fel, men den lär gå illa som fan! ;)

Axelmarkering:
http://www.volvoturbo.net/kamremvohc.gif

Snabbguide kamremsbyte:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2043.html
av volvo_linus
ok, tänkte de för sen flyttar ju markeringarna sig när motorn går runt.
skulle motorn inte vara nollad skulle den väll ej gå att starta?
av Rådlös
Markeringarna flyttar på sig men återkommer i rätt läge varje gång ettans cylinder är i tändläge. Dom är ju en hjälp när du monterar, så varför inte utnyttja och följa det?
av volvo_linus
ställt efter märkena utom de nedersta kugghjulet, tkr det är svårt att se markeringen på de, kan de va därför den inte startar? kan de vara generatorn som inte är ordentligt tebaka dragen, svårt att få remmarna spända där någon som har tips på de? spett att bända med eller hehe

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]