Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndreasXC70 skrev:
sparwen skrev:Ta dig en titt på monteringsanvisningen så ser du att det är ganska så enkelt.
Tack för länken, kikat på den innan. "Ganska så enkelt är", allt är lätt man man kan det, allting är relativt ;)
Jo, det har du rätt i, men överlag är ju saker med en utförlig bruksanvisning "lätta". Jag tycker dock inte du ska oroa dig för själva knappen, den är kanske det enklaste att montera. Jag skulle nog inte ge mig in på att köpa prylarna lösa och pussla ihop, det blir nog bara än mer krångligt.
AndreasXC70 skrev:Ok.

En fundering, säkerligen korkad sådan, när man monterar knappen, måst ejag även dra ström från knappen ut genom torpedväggen till motorutrymmet, eller finns det en färdigdragen sladd som jag bara kopplar knappen till?
Det är "fördraget", det går via CAN-bussen, mellan luftburk och innerskärm har du kontaktdonet för x-ljus. Minns jag rätt så styrs dock minus och det är konstant plus där.
Där hänger du på dina relän som sen styr xenon-lycktorna.

/L
AndreasXC70 skrev:Ok.

En fundering, säkerligen korkad sådan, när man monterar knappen, måst ejag även dra ström från knappen ut genom torpedväggen till motorutrymmet, eller finns det en färdigdragen sladd som jag bara kopplar knappen till?
Du monterar bara knappen i en tom plats och sätter i en säkring ute i ( plats 20 tror jag att jag hade i min) säkringslådan så känner bilen av att du monterat knappen, väldigt smidigt.
Knappen fungerar så att du måste trycka in den en gång varje gång du startar bilen, så slår du av bilen för att köpa en korv på macken så får du lov att trycka på knappen igen för att det ska funka igen.

//Uffe
elf skrev: Knappen fungerar så att du måste trycka in den en gång varje gång du startar bilen, så slår du av bilen för att köpa en korv på macken så får du lov att trycka på knappen igen för att det ska funka igen.
//Uffe
Nä så funkar det inte på 'moderna' P2:or, det var en bugg i mjukvaran som korrigerades iom MY01 om jag minns rätt, och det finns "buggfix" till dom äldre naturligtvis!

/L
Jag har nog allt av det sämsta:

Köpte en ljusramp på Volvo. Kompletterade med den kablagesats, knapp och kontaktstycke allt enligt Volvokillens rekommendationer. Det blev runt 800 extra för kopplingsmaterialet om jag minns rätt.

Ljusen sitter snyggt i luftintaget under skylten. Knappen sitter på plats i panelen men kontaktstycket vid luftburken fick jag aldrig till. Trångt som f-n. När jag fick dit den så verkade inte signalerna till reläspolen fungera så det slutade med en simpel tjuvkoppling i på helljusledningen på vänster strålkastare istället. Detta fungerar utmärkt. Kablaget som kostade mig en 5 femhundring var på inget sätt anpassat för bilen. Det var en hel del pyssel att lägga kablarna snyggt under huven. Jobbet skulle var betydligt enklare med ett standardrelä och kabel på metervara! Det hade kostat max 50-lappen. (750 kr bortslängt mao då jag inte orkade fullfölja.)

Det är enkelt att koppla extraljus:
- En ledning från plus-plinten till relätets ena kontakt - glöm inte säkringen som ska sitta så nära spänningskällan som möjligt.
- andra kontakten till extraljusen
- 12 v manöver tas från helljuset till ena kontakten för manöverspolen
- jordanslutning till den andra kontakten för manöverspolen (På en 240 skulle jag ha dragit denna ledning till en strömbrytare i mittkonsolen men i min 70 får extralljusen gå med helljuset.
Dra kablarna snyggt och prydligt. Se till att det inte nöter på skarpa kanter. Fäst upp kablarna ordentligt.
Använd en riktig tång för kontaktpressning. Polygripen duger inte!
P1800, om du tycker det är trång tmellan luftburk/innerskärm så skall du prova byta höger framblinkerslampa...

Hur som helst, kopplade du reläet rätt då, för det styrs lite kostigt, du har konstant + där och CEM styr ut jorden.

/L
tack för svar!

Jag kollade signalen med voltmeter mot både plus och minus så det borde jag ha upptäckt. Å andra sidan så var tålamodet lite begränsat då jag monterade ljusen på garageuppfarten en lördag i slutet av oktober, (Finbilar bor inne och V70 ute...)
Loner skrev:
elf skrev: Knappen fungerar så att du måste trycka in den en gång varje gång du startar bilen, så slår du av bilen för att köpa en korv på macken så får du lov att trycka på knappen igen för att det ska funka igen.
//Uffe
Nä så funkar det inte på 'moderna' P2:or, det var en bugg i mjukvaran som korrigerades iom MY01 om jag minns rätt, och det finns "buggfix" till dom äldre naturligtvis!

/L
Helt rätt av dig. Jag har precis uppdaterat programvaran i min bil och nu kommer bilen i håg hur knappen var innan jag slog av den, dvs man behöver bara slå på extraljusen på hösten och så slår man av dom till sommaren. Innan uppdateringen fungerade detta dock inte.
//Uffe
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]