Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej
Behöver tips på vad jag skall felsöka. Min volvo 240-813 (B230A, M47) från 86 är extremt svårstartad när den är fullvarm, låter man den stå 10 minuter startar den direkt. Kall är det inga problem. Symptomen är att startmotorn snurrar i perfekt fart men motorn gör inte ett tändförsök, inte minsta lilla hostning. Ibland får jag nöta flera minuter innan den startar och det börjar bli väl irriterande, såväl som pinsamt!

Vad är gjort? Har bytt stift, tändkablar, fördelare och rotor (allt original). Har även kollat förgasaren, allt ser bra ut. Vad är nästa steg att göra? Alla slangar till såväl pulsair som egr och vakum är i gott skick även pulsairventilerna fungerar. Avgasvärdet ligger något högt (CO 3,1) vid senaste besiktning, men bilen går prima i övrigt samt ligger blandat kring 0,9 l/mil. Tacksam för tips hur jag kommer vidare!

// Andreas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Flottörhusventilation? Magnetventilen där slangen från luftfiltret sitter. Den ska dra när du sätter på tändningen. Iofs gör det inget om den inte gör det, nästan bättre. När motorn är avstängd ventileras flottörhuset genom slangen som går ner under bilen och slutar vid växellådsbalken. När tändningen är på drar ventilen och släpper bränsleångorna in i förgasaren i stället. Ta loss slangen från luftfiltret så ser du hur kanalerna går i plastbiten den satt på.
Kolla så slangen ner inte är igensatt.
Flottörnivå
CO-justering

Och så är det ju fullgas som gäller vid varmstart på en sån förgasare...
av Udenius
Sparkz skrev:Flottörhusventilation? Magnetventilen där slangen från luftfiltret sitter. Den ska dra när du sätter på tändningen. Iofs gör det inget om den inte gör det, nästan bättre. När motorn är avstängd ventileras flottörhuset genom slangen som går ner under bilen och slutar vid växellådsbalken. När tändningen är på drar ventilen och släpper bränsleångorna in i förgasaren i stället. Ta loss slangen från luftfiltret så ser du hur kanalerna går i plastbiten den satt på.
Kolla så slangen ner inte är igensatt.
Flottörnivå
CO-justering

Och så är det ju fullgas som gäller vid varmstart på en sån förgasare...
Okey, tack för tipset. Jag skall kolla det omgående. Håller på att slita ut startmotorn, börjar få otäcka missljud från den. Tur dock att man har ett friskt batteri. Jag har kört bilen i 10 år och det har aldrig behövts fullgas för varmstart tidigare. Nu spelar det ingen roll hur jag reglerar gasen.

Kollade som hastigast på ventilen igår, noterade att isoleringen på kabeln till donet på ventilen är duktigt mör och delvis trillat bort. Hur som helst, ventilens poäng är väl att avlasta så att motorn inte skall glödtända vid frånslag?! Det har den aldrig någonsin gjort så det verkar ju fungera. Provar att koppla ur ventilen få se vad som händer ...

// A
Användarvisningsbild
av Hilmer
Magnetentilen på insuget är bl a till för att förebygga glödtändning, på torpedplåten sitter det ytterligare en magnetventil som luftar förgasare och luftkanaler.
Användarvisningsbild
av cobrajet
Udenius skrev:Hej
Behöver tips på vad jag skall felsöka. Min volvo 240-813 (B230A, M47) från 86 är extremt svårstartad när den är fullvarm, låter man den stå 10 minuter startar den direkt. Kall är det inga problem. Symptomen är att startmotorn snurrar i perfekt fart men motorn gör inte ett tändförsök, inte minsta lilla hostning. Ibland får jag nöta flera minuter innan den startar och det börjar bli väl irriterande, såväl som pinsamt!

Vad är gjort? Har bytt stift, tändkablar, fördelare och rotor (allt original). Har även kollat förgasaren, allt ser bra ut. Vad är nästa steg att göra? Alla slangar till såväl pulsair som egr och vakum är i gott skick även pulsairventilerna fungerar. Avgasvärdet ligger något högt (CO 3,1) vid senaste besiktning, men bilen går prima i övrigt samt ligger blandat kring 0,9 l/mil. Tacksam för tips hur jag kommer vidare!

// Andreas
Prova med att byta tändspole
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu pratar vi inte samma ventil. Tomgångsventilen sitter påinsuget, och den jag pratar om sitter på förgasaren, på anslutningen till slangen från luftfiltret.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]