Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#166413
Hej,

Har sökt på forumet och läst en hel del om kabelsatser, knappar i kupén osv, men itne riktigt funnit svar på vad jag söker.
Kan också ha o göra med att plus, minus och jord känns komplicerat för mig, elektronik är ej min starka sida.

Jag har 3s NBB Alpga X3M Xenon extraljus. 2st Fjärr och 1st Pencil.

Detta medföljer från NBB till varje extraljus:

Bild

Mina önskemål:
Att extraljusen sätts på automatiskt när jag sätter på helljuset.
Önskar ingen på/av-knapp inne i kupén.

Min fråga:

Behöver jag komplettera med övrigt kablage, eller räcker det som medföljer? Har läst om volvos kabelsatser, knappar till kupén, relän, kontakter bredvid luftburken osv.
Kan man inte "bara" koppla in sig på strömmen till helljuset? Dvs när helljuset tänds så tänds även de 3st Xenon extraljusen.
BLir ljuset/styrkan sämre om man tar "tjuvström" från vanliga helljuset? Vart är det bäst att jorda?!

Tacksam för all hjälp tips jag kan få

//
Tummen mitt i handen
#166462
Absolut enklast är att använda Volvos sats, då får du med det du behöver.
Snålsättet är att köpa knapp samt kontaktdon på Volvo, Extraljuskablaget kan köpas på vilken mack eller biltillbeörsaffär som helst då det är standard.
Sen kopplar du plus på plinten unden huven, givetvis via en säkring på kabeln eller i relät och jord vid jordplinten vis skärmen vid luftburk.
Styrning tar du via bilens kontaktdon som styrs av knappen som du monterar i panelen.
Sen är det bara att skarva på ballaster på din egna kabelmatta där lampan skall sitta.

Jag är kroniskt allergiskt mot att klippa och klistra i bilens elsystem i onödan, även om det innebär en liten merkostnad är det i längden värt det att få det ordentligt.
På detta sättet kan du återställa utan att det syns om du byter bil och behåller lamporna eller du tar ström på fel ställe för bilens hälsa och du slipper det späningsfall som alltid blir genom bilens smala kablage som du kommer överbelasta med extraljus på samma kabel och säkring även om det bara är 35W xenon.
#166464
Tack för ditt svar.

Så man åker på att installera en knapp osv iaf, urk...! ;)

Om jag åker till bilia och säge ratt jag vill ha extraljussats för 3st extraljus till en volvo xc70 -04 så vet dom vad jag skall ha? Ingen speciell kabelsats pga att det är xenon eller så?
#166524
Det verkar som du tror att du måste trycka på knappen varje gång du vill ha på helljuset. Så är inte fallet. Är knappen aktiverad lyser extraljusen tillsammans med helljusen, är den inte anktiverad lyser endast bilens helljus. Alltså inget knappande för din del.
#166531
AndreasXC70 skrev:Tack för ditt svar.

Så man åker på att installera en knapp osv iaf, urk...! ;)

Om jag åker till bilia och säge ratt jag vill ha extraljussats för 3st extraljus till en volvo xc70 -04 så vet dom vad jag skall ha? Ingen speciell kabelsats pga att det är xenon eller så?
Nej, du behöver ingen knapp alls.
Du kan använda dig av ett vanligt extraljusrelä, mata detta från batteriet, samt att plocka styrningen till detta från hel-ljuskabeln.
Men, med tanke på hur jag läser din frågeställning.....tror jag att du kan behöva lite hjälp om det ska bli bra.
Min avsikt är inte att vara nedlåtande, men en kompis som kan spänning / ström är nog inte så dumt ibland.
#166535
Tack för ditt svar.

Vågar inte ge mig på detta själv, då jag är okunnig om elektronik (och jag vet om det), så jag får leta reda på något vänlig bekant som kan tänka sig att hjälpa till. Antar att det kan gå riktigt åt pipan om man gör helt fel, pga högspäninigen till xenonlamporna ;)

Ha rjag sån tur att man kan köpa extraljusrelä på t.ex OK/Q8? Med tanke på att bilia hinner stänga innan jag kommer ifrån jobbet....

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]