Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tekla
Hej!

Hämtade en sprillans ny V70 Diesel för en månad sedan och har sedan dess kört 300 mil. Idag var ute och körde och mitt i en omkörning märker jag att jag inte har någon kraft i bilen. Det var som att köra diesel för 20 år sen. Efter lite trixande och klurande inser jag att turbon troligen slutat "snurra". När jag stannar bilen luktar det varm/bränd plast. När bilen sedan stått ett par timmar snurrar turbojäveln och bilen går som vanligt. Man anar ju nästan att den skurit...

Är detta ngt känt fel på dieslarna? Eller är det i alla fall någon som varit utför det?

/MK
av MartinB
Hej!

Hade ett liknande problem för drygt en vecka sedan på en 2,4D. Hade haft bilen i 4 dagar när den blev kraftlös. Det luktade lite av bränd plast eller liknande och det var ett markant basljud (åtminstone på tomgång). Första misstanken var att slangen till turbon hoppat av. Eftersom vi inte ville köra sönder något tillkallades bärgare via Volvo Assistance. Verkstaden konstaterade att EGR-ventilen var kass. Efter byte (garantijobb naturligtvis) fungerar bilen finfint igen.

Det kanske är något liknande problem?

/Martin B
av Tekla
Jag var på Volvoverkstaden idag. Dom menade på att det var ett helt normalt. Det är tydligen så att det utförs en självrengöring av partikelfiltret och på något sätt används trycket från turbon för detta. Tydligen så luktar det lite av bränd plast men det skall tydligen bara vara att köra så kommer kraften tebax.

Hm... Märkligt!!!
av tobben_b
Intressant, jag har inte märkt nått än men bara rullat 75mil än så länge.

Någon annan som märkt detta som kört längre?
av klabban
Vi har kört cirka 650 mil med vår och har råkat ut för detta en gång. Skönt att läsa att det är helt normalt! Eftersom det inte ploppade upp något felmeddelande och att bilen gick bra efter någon kilometer så har vi inte orkat ta oss förbi Bilia...
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har oxå märkt att det luktar bränd plast ibland men inte att jag har tappat effekt.
av Mats K
Aldrig märkt någon effektminskning dock efter 1200mil.
Men att det luktar "varmt" ibland det gör det.
av ZpeedFreak
Förra veckan hade jag problemet med att det luktade bränd plast när jag hade varit ute och kört. Har en D5 som nu rullat ca 150 mil. Då gick jag in här på forumet för att se om någon annan hade upplevt något liknande men hittade inget den gången. Jag kör inte så långa sträckor så jag chansade och gjorde inget åt felet direkt, och efter ett par dagar så var det helt borta. Men jag upplevde aldrig att jag tappade kraften. Skönt att höra så här i efterhand att det verkar vara något normalt.
Användarvisningsbild
av consensus
Hej! Är det någon som vet hur den sk rengöringen av partikelfiltret går till egentligen? Vissa driftvillkor måste vara uppfyllda, tex körtid, motortemperatur, mm, men vad händer sedan?

?

En hypotetisk faktor att ev ta med i beräknin[…]

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]