Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ska väl vara nån självjustering i pedalen... Om det nu satt på alla. Sen finns det nåt vid mittkonsolen, dra bak stolen helt så ser du ett clips. Vrid ett kvartsvarv och dra panelen bakåt.
av Predator666
Det beror ju på om du ska spänna eller släppa den.

Skall du spänna den så trycker du ner pedalen ett hack och tar sedan bort panelen vid tunnelfacket på vänster sida. Har du inget spännverktyg tar du en polygrip och en stor mejsel. Kläm åt med polygripen precis framför cylindern och sätt mejseln mellan cylindern och polygripen och pressa cylindernbakåt. Det borde räcka med ett hack eller två. Trampar du inte ner pedalen är det risk att du spänner vajern för hårt.

Ska du släppa på p bromsen så tar du bort det lilla clipset vid vajern/cylindern. därefter skruvar/vrider du på cylindern mot dig tills dess att varjern släpper och p bromsen är helt slapp. Sätt tillbaka clipset och skruva tillbaka cylindern så den hamnar mot clipset och spänn vajern enligt instruktionen ovan till önskad hårdhet...

Baggis....
av jtuft
Hej och tack för svaren.

Jag skall spänna bromsen och har en extra mer praktrisk (och kanske mycket enkel) fråga, eftersom jag inte är så veldigt bekant med bilen ennu.

Tunnelfacket förstår jag som skyddet omkring ratt-stammen. Har jag förstått rätt - eller sitter detta fack någon annan stans?

mvh
Joachim
av jtuft
Hej och tack för hjälp så långt.

Det gick bra att få bort panelen, och jag har efter ett tag hittat cylidern.

Frågan är hur du menar at jag ska skjuta cylidern bakåt? Jag griper med polygripen framför cylidern, men får inget moment med mejselen att skjuta bakåt. Cylidern verkar ju som en fast kropp, så jag förstår kanske inte helt hur den ska glida. Förlåt att jag kanske frågar banala frågor, men jag strulade lite med detta.

Hoppas någon kan förklara litt mer i detalj.

mvh
Joachim
av Predator666
P-Bromsvajern ligger längs golvet under tunnelfacket. Den går från ankaret där vajrarna från bakhjulen kommer fram och sätts i hop med vajern som går fram till pedalen. Det låter som du pillar på nyckelspärrsvajern och det ska du nog inte göra.

Glöm inte att trampa ner P-broms pedalen 1 hack innan du börjar.

Ta och kläm åt med polygripen precis framför cylindern Se till att du har någon milimeter mellan tång och cylinder så du får mellan mejseln och kan vrida,pressa cylindern balkåt....

Testa med ett hack först så du inte behöver släppa den igen
av jtuft
Tackar så mycket för all hjälp :-)
Har nu fixat det, även om det kanske är på tid att byta beläggen. Fick dra åt en del knäpp.
Tack igjen.
Joachim
av matwid
Gammal tråd men gör ett försök och hoppas få svar!
Fick en 2:a för dålig bromsverkan på parkeringsbromsen (XC90 MY 2014) vilket jag hade på känn. Har inte använt den så mycket vilket jag får betala för nu. Volvo skulle ha så hutlöst betalt att byta skivor och belägg så jag gjorde det själv. Följde instruktioner här på forumet för att lossa på justeraren. Så långt allt väl. När jag sedan monterat allt och ska justera parkeringsbromsen händer ingenting. Jag bad Volvo hjälpa mig med justeringen men även dem gick bet. Frågan är vad som kan ha hänt? Tänkte jag skulle ta bort mittkonsolen för att kolla om den hoppat isär vid bygeln men jag förstår inte riktigt hur mittkonsolen ska demonteras. Hittar två torx skruvar vid mugghållaren men hur gör jag med den bakre delen? Vill inte ta i för mycket och förstöra något!
av glock40sw
Armstödet ska kunna ta bort genom att lyfta bakdelen lite och dra bakåt. Under hittar du locket som kan spännas los. Sen ska växelväljarpanelen lyftas och båda sidopaneler.
Nu ska alla sex skruvarna vara synliga.
Har inte själv gjort detta ,men läser på Vida. Min bils mittkonsol är lite mera komplicerat ,den innehåller en DVD-spelare.
För att spänna handbromsvajer använder jag tång som är avsedda för Molly gipsskruvar ,fungerar perfekt.
Har hunnit byta otaliga bromsskivor och handbromsbackar under mitt liv, men några år sedan lät jag Volvo göra jobbet på min bil ,och tyckte att det var värt varenda krona.
Felet som många gör är att försöka para ihop bromsskivor och handbromsbackar från olika tillverkare som inte alls passar ihop utan vidare.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]