Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte lika svårt som på S&v40

Det är en bra beskrivning.
du ska bort med mattan för att fästa ett fästjärn i A-stolpen som sen utaget skruvas i, allt för att få en stabil & snygg montering
av Pam
Då var det gjort.

Motorvärmaren är installerad och testkörd.

Installationen av motorvärmaren tog 3 timmar. Det enda som var lite dåligt beskrivet var hur man skulle dra kablarna upp från förgreningen till själva motorvärmaren (orsakade oss lite huvudbry).

Installationen av kupéuttaget tog 2 timmar. Det som var dåligt beskrivet här var var man hittade stället för kabelgenomföringen (genom torpedväggen).

Eftersom man skuvar fast motorvärmaren på baksidan (mot kupén) motorn var jag tvungen att köpa två stycken bil-rampar (238:-).

Så installationen kostade mig:

2145:- (motorvärmare samt kupéuttag)
15:- (4 mm borr för jordning till uttaget)
238:- (bilrampar)

= 2398:- (= avsevärt billigare än 4100:- som bilbolaget i Sundsvall skulle ha för installationen). Bring on the kyla... :lol:
Användarvisningsbild
av ufriman
20-48 Nm motsavar vad man drar i normal kraft med en "13-blocknyckel"
av Noodles
Pam
Hamnat ditt uttag i sidolisten i fronten? Om ja, var de enkelt att göra hål (skära/borra?) för 'koppen'/uttaget?

Inga komplikationer vid monteringen av kupeuttaget (bara du hittade rätt på kabelgenomföringen alltså)?

Har tid för montering på onsdag, men är i valet och kvalet om man ska fixa det själv :)
av Pam
Ja, jag köpte Volvo original och uttaget hamnade i sidolisten. Det finns utmörkt på insidan listen hur du skall skära (jag använde en mattkniv med en planka med frottéhandduk under). Jag tyckte det var svårare att montera själva motorvärmaren är kupéuttaget. Det var ganska pilligt att pilla motorvärmaren på plats för att kunna skruva fast den (farsan fick dit den till slut).

För oss tog det alltså 5 timmar ungefär att fixa det och då tog vi det lugnt och metodiskt. Klart du kan fixa det själv! (jag sparade 1700:-)
av Noodles
2145:- för delarna på RolfEricssonBil AB.

Ska se om kameran kan hänga med när det ska monteras och svänga ihop en enkel 'how to montera guide', för dom som är i valet och kvalet. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Så om jag har förstått rätt så monteras Volvos motorvärmare utan att behöva slabba med kylarvätska eftersom det är en blockvärmare?

Defa har tydligen en sån värmare som ska vara hur enkel som helst att montera utan att behöva lossa slangar.
av Sid
Hm, 2600 skulle det kosta när jag frågade, med montering och matrial, på Alvik/Sthlm.
Användarvisningsbild
av A80TD
Bosa skrev:Så om jag har förstått rätt så monteras Volvos motorvärmare utan att behöva slabba med kylarvätska eftersom det är en blockvärmare?

Defa har tydligen en sån värmare som ska vara hur enkel som helst att montera utan att behöva lossa slangar.
Ja, Defas värmare verkar vara av samma typ som Volvos original. De ska skruvas fast mot utsidan av motorblocket. Man ska smeta på en värmeledande pasta på de ytor som kommer i kontakt med motorn för att den ska kunna överföra värmen så effektivt som möjligt.
Inget ingrepp i kylsystemet alltså.
av norr
Pam skrev:Då var det gjort.

Motorvärmaren är installerad och testkörd.

Installationen av motorvärmaren tog 3 timmar. Det enda som var lite dåligt beskrivet var hur man skulle dra kablarna upp från förgreningen till själva motorvärmaren (orsakade oss lite huvudbry).

Installationen av kupéuttaget tog 2 timmar. Det som var dåligt beskrivet här var var man hittade stället för kabelgenomföringen (genom torpedväggen).

Eftersom man skuvar fast motorvärmaren på baksidan (mot kupén) motorn var jag tvungen att köpa två stycken bil-rampar (238:-).

Så installationen kostade mig:

2145:- (motorvärmare samt kupéuttag)
15:- (4 mm borr för jordning till uttaget)
238:- (bilrampar)

= 2398:- (= avsevärt billigare än 4100:- som bilbolaget i Sundsvall skulle ha för installationen). Bring on the kyla... :lol:
Monterar man värmaren underifrån ?
Var gick du in med kupevärmarkabeln ? På förarsidan eller på passargerarsidan ?

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]