Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dannees
Hejsan!

Nu är det så att min pärla har fått sig lite styk av en trottoarkant och vänster bakljul har blivit snet (Cheft?) . Nu undrar jag vad det kan få för konsekvenser. Samt om jag måste fixa detta omgående?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Åkt lite brett? :D

Antagligen bara fälgen som är skev (<--stavningspolisen rycker in) Prova att skifta vänster och höger hjul och se om problemet följer med.
I värsta fall är drivaxeln krokig, bara att hämta en på skroten och stoppa i. Tar inte många minuter i rallycrossdepån. Hjälpte inte här dock:
Bild
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Hjälpte inte här dock:
Bild
Är det detta man kallar bakhjulsstyrning? :lol:
av dannees
Okej... Men nu kommer det nått fult här, lånade polarens bil med han körde min, kollade hur det såg ut, och det såg hur bra som helst ut inte ett dugt cheft, vi byte bil och han tyckte de såg lika bra ut det. Och sedan bad jag en tredje gubbe testa och han tyckte högra back så lite cheft ute. Men han som sa att de va cheft i söndags sa att det va vänsterback. Så va är det som pågår där back igentligen???
Användarvisningsbild
av Fluffen
Åk till en däckkrängare och sätt upp hjulet i balanseringsmaskin så ser du ganska omgående om det är hjulet som är skevt.
I Sparkz fall är det ju ordentligt gjort så man ser vad som är trasigt. :lol:
av 945S
Det låter som det eventuellt kan vara skevt på båda sidor. Jag gissar att osäkerheten om vilken sida som är skev beror på att båda hjulen fått utstå en viss omild behandling. Jag rekommenderar en grundlig undersökning och åtgärd efter behov av skeva däck, skeva fälgar, skeva nav, skeva lager, skeva bromsar, skev bakaxel, upphängning och kardan, med avseende på skevhet och andra möjliga skador. Att åka omkring med skeva hjul är ju inget kul men risken finns ju att värre saker än skevhet kan inträffa om någon del försvagats och man fortsätter bruka bilen utan åtgärd.
av dannees
Okeej! Men hur kan de då komma att det helt plöstligt har blivit det högra som har blivit cheft och inte det vänstra som det var från börjarn?
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]