Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte001
Jag har en 945:a, 91:a som jag har satt en ny motor i. Motorn är en 89:a. Har fört över svänghjul och hallgivare, insug, grenrör. Hallgivaren satt i tändplattan på den nya motorn så jag bytte den också. Där är gnista och bensinen kommer fram som den ska. Vad gör jag nu???? Den vägrar starta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Flyttat över ALLT som har med el att göra till 89-motorn? Det är det enda vettiga att göra om man inte har exakt samma motor. Detfinns alltid lite små ändringar mellan årsmodellerna.
Satt svänghjulet rätt?
av Matte001
Sparkz skrev:Flyttat över ALLT som har med el att göra till 89-motorn? Det är det enda vettiga att göra om man inte har exakt samma motor. Detfinns alltid lite små ändringar mellan årsmodellerna.
Satt svänghjulet rätt?
nej det gorde det inte .... enligt volvo så kan man inte sätta det fel ..... bullskitt ..´ där är 2 nitar på baksidan av svänghjulet mella dessa skall hallgivaren va ... så nu vet jag ...
av Matte001
Matte001 skrev:
Sparkz skrev:Flyttat över ALLT som har med el att göra till 89-motorn? Det är det enda vettiga att göra om man inte har exakt samma motor. Detfinns alltid lite små ändringar mellan årsmodellerna.
Satt svänghjulet rätt?
nej det gorde det inte .... enligt volvo så kan man inte sätta det fel ..... bullskitt ..´ där är 2 nitar på baksidan av svänghjulet mella dessa skall hallgivaren va ... så nu vet jag ...
nu sitter sväng hjulet rätt ... motorn startar . men när jag har ca 2000 varv dör motorn .. kan det va tännmodulen eller databoxen ?????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Detta är rätt lustigt... varje gång nån har bytt motor och det inte funkar som det ska går misstankarna direkt till styrenheten. Varför just den när du har pillat på i stort sett allt annat runt motorn?

Så den startar och går riktigt på tomgång?
av Matte001
Sparkz skrev:Detta är rätt lustigt... varje gång nån har bytt motor och det inte funkar som det ska går misstankarna direkt till styrenheten. Varför just den när du har pillat på i stort sett allt annat runt motorn?

Så den startar och går riktigt på tomgång?
den går men inte riktikt rent . gasar jag upp till 2000 varv så är det som man trycker på en off knapp . jag hade ett stift o kolla . gnistan försvinner . kan det vara tänd modulen som spökar nu ????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilka system har du? 740 -91 hade Regina/Rex, men på 940 var det LH/EZ hela vägen har jag för mig. Har du luftmassemätare och en vanlig cylindrisk tändspole? Regina/rex har ingen LMM och en fyrkantig tändspole med inbyggd tändmodul.
av Matte001
Sparkz skrev:Vilka system har du? 740 -91 hade Regina/Rex, men på 940 var det LH/EZ hela vägen har jag för mig. Har du luftmassemätare och en vanlig cylindrisk tändspole? Regina/rex har ingen LMM och en fyrkantig tändspole med inbyggd tändmodul.
där är luftmassemätare och en vanlig cylindrist tändspole , jag skall iväg nu o hämta en som jag vet fungerar . så vi får se ..???? luftmassemätare alltså .
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men gnistan försvinner sa du? Det beror kanppast på massemätaren...
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]