Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en -04 XC-90 som har et konstigt problem med display til radio/telefon.

Allt eftersom så får jag följande fel:

1. Informationen i displayet försvinner helt og displayet blir totalt svart
2. Informationen i displayet fryser (blir låst)

Detta händer med lite varierande mellanrum. Periodvis vid varje kjörning, och då kanske så snabbt som efter 5-10 minuter. Andra gånger så funkar det ok, och så kan jag ha t.eks. 1 veckas OK körning og sen så är det strul varje dag veckan efter. En sista parameter til problemet är att vid stark kyla, t.eks. -20 grader, så funkar inte stereo/tlf överhuvudtaget, för enn efter cirka 5 min körning.

Är det någon som har haft erfarenhet av likadant problem ? Någon som har något bra tips?

Alla svar uppskattas :-)

Hälsningar
Joachim
Vi hade problem med stereon (har ingen telefon) som nästan liknar dina. Den gick i bland men stängde av sig om man försökte ändra station eller byta mellan cd/radio. Displayen var antingen svart eller frös när det hände.

Efter att de kollat diverse kablage mellan enheterna så byttes huvudenheten och allt blev frid och fröjd. Det här hände när vi var spekulanter på att köpa bilen så försäljaren stod för kostnaden, men det var inte billigt...

Dina problem låter dock inte lika allvarliga, har du tur är det kablarna. Som vanligt, börja med att få felkoderna kollade.
Jag menar stereons huvudenhet, dvs den som displayen sitter på.

Beroende på vilken stereo du har så sitter den mer eller mindre utspridd i bilen. Tunern (radiomottagaren) sitter bak i taket, förstärkaren sitter under förar (eller passagerar) sätet, dvd spelaren till navigatorn sitter också under ett säte. Telefonen och CD spelaren till stereon är också egna enheter men sitter bredvid huvudenheten i mittkonsolen. Alla dessa grejjer "pratar" med huvudenheten. Det är fiber kablarna mellan dessa enheter som kan strula, enligt vad de sa till oss på verkstan.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]