Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredsduvan
BAra för att Volvo ligger i Göteborg bör väl inte "nya" (7000mil) bilen låta som en fiskebåt ?

Låter som en gammal 245 där pulsairventilerna gett upp.
Kollad med OBD 2 scanner inga felkoder men TPS visar 30% med uppsläppt gaspedal. Samt att färdatorn vid motorbroms ej går mot noll. Stänger inte gasspjället som det ska ?

Tips,Trix , Ideer ????

När man kör hörs inte så mycket men går man förbi bilen när den står på tomgång blir man gråtfärdig så här ska den väl inte låta. :cry:

MVH
Fredsduvan
Användarvisningsbild
av A80TD
Om du har en dieselmotor så har du inget gasspjäll. Motorns varvtal eller kraft styrs av vilken mängd bränsle som sprutas in vid varje tändningsfas.
Går den orent som att den inte går på alla cylindrar eller är det mer som att varvtalet går upp och ner snabbt?
Så länge du motorbromsar vid högre varvtal än 1000-1200 rpm så borde förbrukningen sjunka till noll men färddatorn är lite långsam. På min bil tar det säkert 10 s innan den står på noll.
Elektronikfel eller en felaktig spridare, kan bara gissa. Kanske en Volvoverkstad kan få ut mer detaljerad information med sina diagnosverktyg. Det kostar inte så mycket att få en avläsning av felkoder.

Som en fiskebåt ska den inte låta i alla fall. Avgasljudet på tomgång är normalt jämnt och lågmält.
av Fredsduvan
Var till Bilia och en verkare var ut och lyssnade. Han sa " oro dig inte för detta fortsätter du lyssna på det ljudet blir du tokig" Får en känsla av att volvo har problem med detta ljud men inte har nån lösning. Han sa att om det blev värre fick jag väl komma in.............................. :(

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]