Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vandalay
Bilmodell: Volvo V70n -01 140 hk, bensin
Värmare: Originalvärmare (modellbeteckning okänd).

Jag har ett knepigt problem med bensinvärmaren. När jag aktiverar direktstart så händer ingenting, inga ljud hörs från värmaren och färddatorn visar men efter någon sekund Av. Innan felet uppstod har värmaren fungerat felfritt och jag har använt den minst en gång i veckan då den har stått på cirka 20-30 minuter varje gång.

Felet uppstod när jag startade bilen på Landvetter där den stått orörd i 16 dagar. Jag satte igång värmaren direkt och den stängde av sig automatiskt efter två-tre minuter. Jag provade igen efter en halvtimmes körning och då stängdes den av pga. för låg bränslenivå (slarv av mig!). Nypåfylld tank gjorde att den fungerade igen i någon minut för att sedan stänga av sig. Därefter har den inte gått att få igång överhuvudtaget.

Bilia hittar inga felkoder och man har provat att starta värmaren direkt via deras dator utan resultat, alltså är det inte tre felaktiga startförsök som gör att den stängs av direkt. Säkringen är också hel.

Fråga 1: Vad kan orsaka felet? Vattenpump? Tempgivare? Flamvakt?
Fråga 2: Finns det någon vänlig själ som har några uppgifter kring denna värmare (modellbeteckning, sprängskiss etc.)

Vänliga hälsningar från en som saknar värmen!
Vandalay

Tillägg:
Jag hittade två bra länkar som gett mig svar på fråga 2:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=8006
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7147&start=0

Fråga 1 kvarstår dock för er rutinerade volvomekare att bita i!
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag känner igen problemet, hade en hel del problem med min dieselvärmare. Kan nog vara styrenheten(Elektroniken)

De höll på med en himskans massa felletning och till slut bytte de styrenheten och då fungerade allt som det
skulle.

Lycka till

Micke
av CANBus
en annan jobbar enbart med dessa brännare..
boxen är en bra början att fixa, då dem är rätt buggiga.
du har en 01:a så du har en ganska tidig box med relä för bränslepumpen bla.
de senare har inte det.
av vandalay
Ok, tack för svar!

Vad tror ni om kostnad för styrenheten till värmaren? Jag ska försöka plocka ner värmaren i molekyler först för att försöka se om det är något annat som bråkar. Måste dock erkänna att jag är lite "tummen mitt i handen" när det gäller sånt här...

Vad är lättast för att komma åt värmaren, att ta bort stötfångaren eller vänster hjul plus innerskärm? Hur gör man för att ta ner stötfångaren?
av Gul
Har exakt samma problem!
Har dock lite funderingar på den lilla kabeln med två trådar i en orange och en brun som går iväg i under lampan och sitter ipluggad i en dummy med stålklamma, vad gör den för nytta?
Efter man har rengort allt skulle man kunna test köra brännaren i bänk? typ koppla plus och minus bara.
I så fall vilken kabel är startsignal kabeln den grönvita eller den lilavita?
av CANBus
ehh....styrboxen är seriellt styrd av CEM, den går inte att fulmata..
av Gul
Ok inget bänktest då.
Men den kabeln med två ledare som går till ingenting va e de för nåt då?
Och varför ligger den under lampan?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]