Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swede®
Precis före bakaxeln sitter det en typ strut som innehåller VC (viskokopplingen) och ett frihjul, frihjulets uppgift är att koppla ur bakhjulsdriften vid kraftig inbromsning för att inte man skall få sladd på bakvagnen och eventuellt åka av vägen (ett jävla påhitt från volvo). Frihjulet har även den uppgiften att när du backar så låser frihjulet så att du har konstant 4-hjulsdrift.

Med dina problem så kan det ju vara så att det är något fel eller problem med frihjulet eller VC'n, bara spekulationer från min sida :)

Mvh,
av DrEvilBoy
swede® skrev:Precis före bakaxeln sitter det en typ strut som innehåller VC (viskokopplingen) och ett frihjul, frihjulets uppgift är att koppla ur bakhjulsdriften vid kraftig inbromsning för att inte man skall få sladd på bakvagnen och eventuellt åka av vägen (ett jävla påhitt från volvo). Frihjulet har även den uppgiften att när du backar så låser frihjulet så att du har konstant 4-hjulsdrift.

Med dina problem så kan det ju vara så att det är något fel eller problem med frihjulet eller VC'n, bara spekulationer från min sida :)

Mvh,
Hmmm. Upptäckte en annan sak idag som inte har visat sig innan jag lämnade in bilen för byte av armatur. När jag lägger i backen och gasar till lite så slår det till lite i bakvagnen.... ljudet uppstår inte när man kör framåt. Tycker även att det låter som en litet vinande ljud.... precis som bränslepumpen som låter lite mer än förut. Pumpen låter när man sätter på tändningen en snabbis som den skall göra, när man startar så hör man ljudet.... kanske inte är bränslepumpen utan något annat.

Kan detta ha tagit stryk när de bytte armatur?

Suck.... ångrar nästan att jag köpte bilen :cry:
av DrEvilBoy
Har testat att backat några mer gånger. ljudet från bakvagnen uppstår ibland bara när man har lagt i backen och gasar till. Och det verkar bara vara när man har lagt i backen och backar första gången som det låter ibland. om jag fortsätter ha backen i så verkar det inte uppstå igen utan bara om jag lägger i "P" och lägger i backen igen och gasar till.

några förslag?

Låter precis som det gör när jag ibland tvärnitar som jag skrivit om tidigare
av DrEvilBoy
På ett annat forum så var det en som trodde att hylsan mellan vinkelväxeln och växellådan var kass. Vad tror ni experter på detta forum ??:-/
Användarvisningsbild
av swede®
DrEvilBoy skrev:På ett annat forum så var det en som trodde att hylsan mellan vinkelväxeln och växellådan var kass. Vad tror ni experter på detta forum ??:-/
Jag tror du måste upp på en lyft och köra bilen mellan backen och driven medans någon duktig mekaniker lyssnar under bilen var ljudet kommer ifrån.
Användarvisningsbild
av ketto
DrEvilBoy skrev:På ett annat forum så var det en som trodde att hylsan mellan vinkelväxeln och växellådan var kass. Vad tror ni experter på detta forum ??:-/
Inte helt omöjligt att de kan va den som är sliten, därav ljudet!
av DrEvilBoy
Jaja.... bara att acceptera läget....

Ska in till volvo i morgon bitti och kolla bilen. Idag när jag gasade på lite så hörde jag lite oljud strax bakom vxllådan
Användarvisningsbild
av ketto
DrEvilBoy skrev:Jaja.... bara att acceptera läget....

Ska in till volvo i morgon bitti och kolla bilen. Idag när jag gasade på lite så hörde jag lite oljud strax bakom vxllådan
Kan va hylsan som e på gång!
av DrEvilBoy
Var på Volvo i morse och de konstaterade att det var något galet.... ska lämna in den för kontroll nästa vecka.

Som jag uppfattade det så hade förra ägaren bytt vinkelväxeln för ett par år sedan (samma verkstad).
av DrEvilBoy
Och självklart när jag åkte hem från jobbat så började bilen väsnas mer.... när bilen är varm så låter det nått konstigt ljud ungefär i mitten av baksätet (svårt att lokalisera, kan vara närmare lådan) när man gasar till i högre farter (över 70km/h) :cry:
och nu smäller det i bakvagn varje gång man backar. Får se vad de säger nästa vecka, bilen får stå tills dess i förhoppning att det blir billigare att laga om jag inte sabbar mer.

Tror att det blir dyrt :cry:
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]