Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
Hej!

Idag när jag skulle sätta på bakrutetorkaren på intervall-läget på min V70-05 så startade den inte, satte på det andra läget där den ska gå hela tiden och då gick den igång. Men när jag stängde av den så stannade torkaren inte i ändläget utan slumpvis lite var som på rutan. När jag satte det på intervall-läget igen så funkade det men samma sak med att den inte stannade i rätt ändläge. När jag satte det i intervall-läget så kunde jag hjälpa den igång genom att dra i den med händerna. Motor och säkring kan det ju så klart inte vara fel på men jag har läst om att kablarna kan klämmas i gångjärnen. På min gamla V70-98 så kärvade axeln från motorn igen men efter rengöring så funkade den felfritt igen. Men på min nya så gå ju inte torkaren sakta som den gjorde på den gamla bilen när den började strula.Har ni några smarta tips.
Användarvisningsbild
av Bosa
Om jag inte missminner mig har jag nog hört nåt om krånglande spakar som kan ställa till lite konstiga problem, kanske finns nån här med bättre minne än mig. :oops:
Användarvisningsbild
av #27
Jag tror på motor eller kabel i gångjärn.

Du får mäta och se om du får ström när torkaren är påslagen..
av matte75
#27 skrev:Jag tror på motor eller kabel i gångjärn.

Motorn funkar ju men inte på rätt sätt, kan det vara motorn ändå?
Användarvisningsbild
av #27
matte75 skrev:
#27 skrev:Jag tror på motor eller kabel i gångjärn.

Motorn funkar ju men inte på rätt sätt, kan det vara motorn ändå?
Ja kan vara glapp i motorn.

Men du får mäta för de kan vara annat fel också..

Som du skrev själv så har du läst om kabeln i vänster gångjärn kontrolera den noga inte ovanligt att de går av någon kabel där..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ska vara ström hela tiden (tändning på) på en kabel till motorn för parkeringsläget, den verkar vara borta...
av matte75
Sparkz skrev:Det ska vara ström hela tiden (tändning på) på en kabel till motorn för parkeringsläget, den verkar vara borta...
Kan det vara därför den inte hittar sitt "parkeringsläge"? Tyder detta på klämd kabel i gångjärnet?
av matte75
När jag var ute och kollad på torkaren nu så gick den på det läget den ska gå hela tiden men det är precis som den går trögt, hördes nästan som om det "kuggade" över inne i motorn. När jag fällde upp torkarearmen så den inte gick emot rutan gick det lättare för motorn och då "kuggade" den inte över. Satte jag det på intervall-käget så gick den men den stannar ju vid helt fel "stoppläge". Den stannar även vid fel "stoppläge" när jag stänger av den på läget där den går hela tiden. Kan det inte vara så att någon har vridit på torkararmen när den varit stilla och fått den i fel läge?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Intressant...jag fick precis samma fel på min V70 härom veckan!

Körde i kraftigt regnväder och plötslgit noterade jag att bakrutetorkaren stannat på mitten av rutan (rakt upp). Knäppte över till konstant drift och då fortsatte den som vanligt igen.

När jag senare kopplade över till intervall igen så fastnade den på nytt. Och på olika ställen varje gång.

För att få tillbaka den till "rätt position" fick jag knäppa fram och tillbaka mellan "stoppläge" och konstant drift tills den hittade rätt. Knäppte jag av för tidigt så stannade den precis där jag knäppte av, och knäppte jag av försent så fortsatte den en vända till.

Därefter körde jag bara torkaren på konstant drift eftersom det var det enda som fungerade. På intevall fastnaden den hela tiden.

Nu funkar även konstant drift dåligt och jag använder inte torkaren alls. Har lyckats få den att stanna på rätt läge och vill behålla den så.

Till saken hör att jag i vintras la i backen när regnsensorn var aktiverad på framrutan...det innebar att bakrutetorkaren drog igång och fastnade på mitten mellan rutan och bakspoilern då hela torkararmen var full av is och snö. Jag gick ut och försökte pilla bort isen och då drog torkararmen iväg och det knakade...man hörde liksom hur den mekansikt gick åt sidan för mycket...därefter stannade torkarbladet alltid lite nedanför rutan, alltså precis på gränsen och iblan lite över lacken på bakluckan.

Försökte att vrida tilbaka men vågade inte ta i tillräckligt..var rädd att jag skulle förstöra ännu mer.

Sedan dess och tills nu då har den alltså fungerat helt felfritt..men anar att detta lilla missöde kan ha haft med saken att göra och att det tog lite tid innan den helt gick sönder. Lät därefter Volvo programmera bort autostarten av bakrutetorkaren...det kostade drygt 350 kronor.

Undrar om Matte75 löste dilemmat och vad felet i så fall var?

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]