NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S024062
Tjenare!¨

Jag har haft min v50 ´06:a i 2 vckor nu och har tyvärr blivit lurad av bilfirman. Först försökte de sälja bilen till mig med skeva bromsskivor fram samt vibrationer vid acceleration, men jag fick dem att åtgärda detta. Några veckor senare var det OK. Jag fick bilen levererad UTAN extranyckel eller dokument på servicen, men detta lovade de fixa med ett rekommenderat brev. Har inte hört ett smack och ringer man så vill de inte hjälpa till och skyller på varandra. Inte nog med det så har vibrationerna tilltagit igen vid vibration och efter en felsökning hos min lokala Volvo-handlare konstaterades snabbt att drivaxeln och motorfästet måste bytas. Bilfrman ställer sig frågande till om det är deras sak och börjar svamla om "icke garanti hit och mitt fel dit". Trots att de haft bilen stående hos sig i 2 månader MED nybilsgaranti har de inte gjort något åt problemet. Inkompetens??!!!
Nu har den garantin gått ut och jag är minst sagt besviken på deras agerande, inkompetens och bemötande mot mig som kund.
Hoppas ni aldrig behöver göra en bilaffär med Bilparken.se i Svedala. Sämre service och bilkunnande får man leta efter hos bilförsäljare.

Jag vågar inte säga att bilen går bra i övrigt för då rasar väl nästa "quick fix" imorgon. :(
av peos99
Har en 2,4i -05 som gått 4000 mil.
Köpte den beg för ca 1 år sedan och har hittills haft problem med följande.

-Vatten läcker in i bakluckan vid biltvätt.
-Trean lite svår att peta in i bland.
-Problem med att starta när den var kall som jag skrivit om tidigare här. Styrmodulen till bränslepumpen byttes utan kostnad av Volvo och sedan har den gått bra.

För övrigt måste jag säga att bilen går väldigt bra. Skön balans i allting och inga vibrationer vid höga farter.
Användarvisningsbild
av mugge
Ragnarpe skrev:Ja jag är väldigt nöjd med min V50 -07. Den är nu 9 månader gammal, 1300 mil, och förutom en "morgonhosta" som åtgärdades snabbt av BilMånsson så har den gått
suveränt. Inga läckande dörrar, inga knarrande stolar och heller inga elfel. Bättre kan det inte bli tycker jag.
Sen är det väl också så att i ett sånt här forum så hör man sällan nöjda bilägare utan det är mer de som har problem. Och det har alla bilmärken, läs andra bilmärkesforum så ser ni.
Samma här - väldigt nöjd
V50 1.6D -07, hittills 2200 mil
Något ojämn bromsverkan vid stark inbromsning och att bromsvakumet var borta när bilen varit parkerad i uppförsbacke. Åtgärdades genom att man bytte en backventil i bromssystemet. Påtalades i samband med service och åtgärdades samtidigt med återkallning med anledningav mjukvaran till partikelfiltret. Smidig hantering av verkstaden RE-bil i Falun.
S024062 skrev:Tjenare!¨

Jag har haft min v50 ´06:a i 2 vckor nu och har tyvärr blivit lurad av bilfirman. Först försökte de sälja bilen till mig med skeva bromsskivor fram samt vibrationer vid acceleration, men jag fick dem att åtgärda detta. Några veckor senare var det OK. Jag fick bilen levererad UTAN extranyckel eller dokument på servicen, men detta lovade de fixa med ett rekommenderat brev. Har inte hört ett smack och ringer man så vill de inte hjälpa till och skyller på varandra. Inte nog med det så har vibrationerna tilltagit igen vid vibration och efter en felsökning hos min lokala Volvo-handlare konstaterades snabbt att drivaxeln och motorfästet måste bytas. Bilfrman ställer sig frågande till om det är deras sak och börjar svamla om "icke garanti hit och mitt fel dit". Trots att de haft bilen stående hos sig i 2 månader MED nybilsgaranti har de inte gjort något åt problemet. Inkompetens??!!!
Nu har den garantin gått ut och jag är minst sagt besviken på deras agerande, inkompetens och bemötande mot mig som kund.
Hoppas ni aldrig behöver göra en bilaffär med Bilparken.se i Svedala. Sämre service och bilkunnande får man leta efter hos bilförsäljare.

Jag vågar inte säga att bilen går bra i övrigt för då rasar väl nästa "quick fix" imorgon. :(
Du har alltid 6 månader garanti när du köper en beg. bil. Allt som går sönder inom den tiden är att betrakta som ett ursprungligt fel och skall åtgärdas av säljaren. Det är upp till honom att bevisa att det är ditt fel. Inte du som skall bevisa att det är hans fel. Kontakta din konsumentvägledare eller ARN. (inte filmen....)
Användarvisningsbild
av hebbe
ja är helnöjd med min 1,6D, den har uppfyllt alla mina förväntningar och ja har haft den snart i 1 år och den har gått 2700 mil, det enda som ja kan klaga på är att värmaren inte har gått igång, fastän det varit halv tank, har väl hänt cirka 3-5 gånger.
av Gino
hebbe skrev:ja är helnöjd med min 1,6D, den har uppfyllt alla mina förväntningar och ja har haft den snart i 1 år och den har gått 2700 mil, det enda som ja kan klaga på är att värmaren inte har gått igång, fastän det varit halv tank, har väl hänt cirka 3-5 gånger.
Detta glömde jag att skriva.
Min har varit full tank å ändå startar inte motorvärmaren.

Å till "idioten" ovan. Läs min text igen. Inget fel på Pekka. Vart skriver jag det i min text !? hmmm...
Så klok var du. Tolkar hur som helst själv.
Pekka är grym. Han jobbar analogt på känsla utan jävla laserteknik.
Användarvisningsbild
av jhedin
Min MY08 har nu gått 1800 mil. Efter intstallation av fjärrkontrollen till dieselvärmaren missade man lite jordanslutningar så bakluckan såg ut som en julgran när jag blinkade. Luckan öppnar sig själv och backsensorn slutade sunfera men detta fixades efter att jordningen åtgärdades.

Just nu har jag något fel på nivågivarna bak. Får ej kontakt med dessa från datorn hos verkstaden. Ska lämna in bilen nästa vecka. Jag märkte detta genom att bilar jag möter blinkar åt mig, jag bländas alltså. Försökte skruva ner lyktorna men det hjälper ju inte med Xenon, självjusterande. Ska alltså kalibrera dessa nästa vecka efter att givarfelet åtgärdats. Möter ni en V50 som bländas kan det vara jag. :wink:

Annars är jag mycket nöjd. Bilen går som tåget.
av LJN
-Har vi någon erfaren Volvomekaniker här :) Upprepar min fråga: -Det här med knarrande ryggstöd från förarstolen har jag också i min V50 MY2008!

Vad gör volvoverkstaden för åtgärder åt just detta fel? Har inte lust att lämna in bilen om det inte finns ett servicemeddelande från Volvo. För som jag uppfattar felet är det ryggdynans material som skaver emot något och ger ett "knirrande" ljud?
Gino skrev:Jag har en V50 2.0D 2005, gått nu 5000 mil.

Lämnade in bilen på Rejmes i Örebro.
Lämna inte in bilen där.
Där fuskar dom som tusan.
Köpte nya däck, Dom struntade i att ballansera dom.
Lämna in för service, Dom sket i att byta oljan och filter.

Läckage av spolarvätska på bakrutan, vid gaspådrag och full behållare
Det fixa dom efter mkt tjöt på Bilia. Nybilsgaranti.

Ingen diskant i höger framhögtalare
Ingen åtgärd. Bilia hittade ingen felkod. Hur jävla puckad får man vara ?
Inte ens ta bort panel å kolla sladdarna. F.ö. finns det ingen felkod för
felaktig impedans. Mellanregister å diskant är paralellkopplade.
Diskant har passivt högpassfilter. Klaga 2 ggr. Hade med test-CD.
Verkstads engineer hörde inget fel. Va fan, när blev han musiker ?!

Bilen startar inte vid minusgrader
Inte fått nått svar ifrån Bilia ifall dom åtgärdar det.
Närmasta tid fanns om en månad. Helt jävla sjukt.
Ska man stå där å vänta på motorvärmaren varje gång man ska starta bilen.

Startspärr fel, går ej starta bilen
Rattlåset går ej upp. Kör in å ut nykeln några ggr. Sen går det.
Så jävla dålig konstruktion. Fucking young engineers ifrån Chalmers.

Stereon (läs ICM, displayen) mutar ljudet helt över 40km/h vid ej bälte på
Enl. spec. ska musiken höras ändå. Ljudet ska bara dämpas.
Sen pipa samtidigt som musiken/radion.
Känner han som skrivit mjukvaran. Sa åt Bilia att det är fel i
min mjukvara. Dom vägrade byta på garanti. Kostnad 700:- för ny SW. Hutlöst pris för deras bugg.

Tutan slår igenom och får distortion
Ingen åtgärd.

Bakluckan går inte igen
Måste "kasta" igen den för å låsas å larmet ska funka. Ingen åtgärd.

Bilen drar snett vid landsvägkörning
Riktat bilen på Pekkas Framvagnservice. ingen skillnad.
Balanserat hjulen. Ingen skillnad.

Färddatorn kass
Visar alltid för lite i bränsleförbrukning.
Även fel i medelhastighet och mil kvar att köra till tom tank.

Jag kan hålla på i evigheter. Hata systemnissar.
Programmera själv ist. himla nötter på Volvo.
Sätter aldrig min fot på Torslanda igen.
Himla skitfirma.
av Shaapa
Är jag petig eller känns det inte lite onödigt att enbart göra ett inlägg med ett citat från en tidigare inlägg som ligger på samma sida? Det hade annars varit mer utrymmeseffektivt att skriva en rad med en hänvisning. Men jag är inte på mitt allra bästa humör just nu och tillför inte tråden något med min postning heller kom jag på...

... Så jag får väl bidraga lite istället (V50T5 -04, nu passerat 17000 mil):
* rost och lacksläpp på bakluckan (ingen garanti eller goodwill, anmält efter garantitidens slut)
* bränslepumpsstyrningen (förra ägaren)
* bränsleledningsbyte (förra ägaren)
* justering P-broms (förra ägaren)
* växellåda som inte går att få i backen eller ettan när den är kall (ej meddelat av föregående ägare inom garantitiden och inte av mig heller då det verkar lönlöst)
* skyltbelysningen totalt sönderrostad
* (elvärme i sidspeglarna men jag är inte säker på att bilen hade det från fabrik)
Adderat 080222:
* Skeva eller icke jämntjocka skivor fram, sista omgången funkade 500 mil... dyrt om det ska hålla på så här...
* Hjullagerbyte vid 17000 mil. Inte något att klaga på tycker jag.
Senast redigerad av 1 Shaapa, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw