Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjenare
Hej kupefläkten på min v70 170hk 00 vill till att krångla när det blir lite kallare ute, räcker med nån minusgrad, fast jag kör motorn varm så slår den inte igång på automatläge,slår jag över till "manuell" läge så händer heller inget. Jag måste stanna bilen och slå av tändningen för att få igång den och brukar då sätta den i manuell läge på full fräs sen starta bilen och då går den igång och efter det så kan jag ha den i automat läget utan problem. Och det spelar ingen roll om jag kör 1 mil så sparkar den inte i gång fast motorn blivit varm.

Ngn som vet vad detta kan bero på?

Det är ganska frustrerande att måsta stanna bilen på E4 för att man inte ser ut genom rutorna pga imma :)

Ha det bra
av *pettson*
tjenare skrev:Hej kupefläkten på min v70 170hk 00 vill till att krångla när det blir lite kallare ute, räcker med nån minusgrad, fast jag kör motorn varm så slår den inte igång på automatläge,slår jag över till "manuell" läge så händer heller inget. Jag måste stanna bilen och slå av tändningen för att få igång den och brukar då sätta den i manuell läge på full fräs sen starta bilen och då går den igång och efter det så kan jag ha den i automat läget utan problem. Och det spelar ingen roll om jag kör 1 mil så sparkar den inte i gång fast motorn blivit varm.

Ngn som vet vad detta kan bero på?

Det är ganska frustrerande att måsta stanna bilen på E4 för att man inte ser ut genom rutorna pga imma :)

Ha det bra
Det är dags att antingen smörja upp din motor.. eller byta den. Hursomhelst går den trögt. Det därför den inte orkar från lågvarv och uppåt. Det sitter ett överströms skydd i fläktregleringen som gör att den bryter om det går åt för mycket ström. Därför är fläkten död om den ska gå från lågvarv och uppåt.
Att den fungerar varm är väl för att den börjat rotera bara... Dom här symtomen är samma från första 850 till sista 70 serie av gamla karossen.
Tack för ditt snabba svar pettson, det låter ju logiskt att det kan behöva smörjas lite, iaf värt att testa. Annars får jag byta motor när jag blir nog less, så länge den stått inne i garaget så är det inga problem, är mer om jag parkerat i kyla nånstans och sen ska iväg. :)

Hur går man tillväga för att göra denna smörjning,hur tar jag mig lättast till denna motor? och ska man anv olja eller 556 eller?
Hej
Jasså du har råkat ut för samma du med. Jag bytte min fläkt här om dagen, har en s70 -98, den jag hade ville fungera som den ville ett tag, sen så dog den totalt. Köpte från mekonomen, men det är inget att rekomendera, lämnade tillbaka 2 st, ena var det missljud från lager och den andra var det obalans i. Den som jag har monterat i nu, köpte jag från Björklinge bildemontering i Uppsala för 995+frakt, fabriksny i kartong. Själva bytet tar ca 45 minuter att göra, väldigt enkelt.
Gör enl följande....
Lyft bort minuspol fr batteri
Öppna handsfacksluckan, där finns det 6 st torx, som ska skruvas bort och ta bort insatsen i facket (passa airbagen, så den inte skadas)
Lossa ljudvallen (knäskyddet), sitter med 2 st torx och ta bort det och nu ser du kupefläkten
Sära på den kontakt, som förser fläkten med ström, lossa den tjocka kabelhärvan som ligger i ovankant på fläkten (den sitter i ett spår, den viker du bara undan när du ska ta ut fläkten) samt den kontakt som finns på den högra sidan av fläkten (den är grå), den särar du eller lossar hela kontaktstycket på en gång, den sitter på 2 plastpliggar.
Skruva loss fläkten, sitter med 4 st torx, håll dom separerade från de andra skruvarna (dom är olika).
Montera i omvänd ordning.

Jag valde att byta hela fläkten istället för att smörja upp den och byta kol, dels tar det längre tid och jag skulle inte tro att det blir så mycket billigare m reservdelar.

LYCKA TILL
av volle
Hade ni något missljud från fläkten när motorn började bli dålig? När jag kör igång min fläkt mullrar det helt otroligt mycket. Svårt att beskriva ljudet.. men det låter dovt och det hörs att något är jävligt fel. :D
Det är även något som "knäpper" hela tiden, från instrumentpanelen nånstans.. vet inte om det har något med fläkten att göra också?

Tacksam för svar..

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av #27
volle skrev:När jag kör igång min fläkt mullrar det helt otroligt mycket. Svårt att beskriva ljudet.. men det låter dovt och det hörs att något är jävligt fel. :D
Tacksam för svar..

Mvh Johan
Du kan börja med att se hur ditt kupefilter ser ut, kan vara tätt..
volle skrev:Hade ni något missljud från fläkten när motorn började bli dålig? När jag kör igång min fläkt mullrar det helt otroligt mycket. Svårt att beskriva ljudet.. men det låter dovt och det hörs att något är jävligt fel. :D
Det är även något som "knäpper" hela tiden, från instrumentpanelen nånstans.. vet inte om det har något med fläkten att göra också?

Tacksam för svar..

Mvh Johan
Det som hände för mig, var det att den gick upp och ner i varv, i samband med gaspådrag. Ibland ville den inte starta utan då fick jag dunka till på instrumentbrädan vid handsfacket, till slut ville den inte vara med alls, så det var bara att byta.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]