Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_linus
kan man bränna ett förkopplingsmotstånd till tändspolen? finns de isåfall att köpa?
skall passa en b19a motor.

måste de vara org.tändspole för att de ska funka? borde väll starta utan motstånd också.
jag får ingen gnista, bytt rotor,fördelare,brytare,kondensator.
kan man bränt startmotorn?fast den surrar iaf.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tanken med motståndet är såhär:
När startmotorn går belastar den ner batteriet till 9-10 V. Då blir gnistan lite svag precis när man behöver den som mest. Alltså gör man en spole som är till för 9V, och kör den ihop med ett motstånd som gör att den får den spänningen. När startmotorn går kopplas motståndet förbi.

Du kan alltså inte köra utan motstånd, tändspolen blir varm. En kort stund för att testa är ok. Eller mät motståndet. Jag har inga exakta siffror, men det ska vara lågt, enstaka Ohm.
av volvo_linus
ok, har beställt en spole från skroten med motstånd, testade med en biltema spole för att se om de fanns gnista men icke, kändes däremot som att tändkabeln in till spolen inte passade så kan va därför, man kan väll inte begära mer av biltema.
rotorn snurrar, och startmotorn men ingen gnista så skall väll vara denna spole som spökar, vet att ja innan hade problem med bilen efter jag bytt fördelare,rotor och tändkablar med att den var svårtstartad varm, kan ju va tecken på att motståndet och spolen inte ville sammarbeta.

en fråga till bara, efter att brytarna ställts in på 0,4mm och jag vridit rotorn till ettans cylinder, så räcker de väll för att bilen skall starta, jag kan alltså senare ställa in tändingen(med stroboskop el testlampa)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Titta bara så att klacken på brytaren står högst upp på en nock när du ställer avståndet.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
volvo_linus skrev:ok, har beställt en spole från skroten med motstånd, testade med en biltema spole för att se om de fanns gnista men icke, kändes däremot som att tändkabeln in till spolen inte passade så kan va därför, man kan väll inte begära mer av biltema.
rotorn snurrar, och startmotorn men ingen gnista så skall väll vara denna spole som spökar, vet att ja innan hade problem med bilen efter jag bytt fördelare,rotor och tändkablar med att den var svårtstartad varm, kan ju va tecken på att motståndet och spolen inte ville sammarbeta.

en fråga till bara, efter att brytarna ställts in på 0,4mm och jag vridit rotorn till ettans cylinder, så räcker de väll för att bilen skall starta, jag kan alltså senare ställa in tändingen(med stroboskop el testlampa)
Tar du en 'biltemaspole' så skall du koppla förbi motståndet.
Ställ in brytarna på 0,5 eller 50-grader, koppla en testlampa mellan sladden TILL brytarna och jord.
Slå på tändningen.
Har du en voltmeter så kolla att spänningen är under 1-volt med stängda brytare.
Vrid motorn för hand så att fläkten blåser luft på motorn.
Lampan skall tändas vid 12 graders förtändning, då skall rotorn stå på 1:ans cyl. det skall vara en rispa där om fördelaren sitter rätt.

Rent praktisk så tycker jag att 0,4 är för litet avstånd, du får startproblem vid kondens och då brytarna börjar brännas, och du har för lite 'reserv' för slitage på 'klacken'.

Byt alltid kondensatorn, det är den som bränner brytarna.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]