Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av donkan
HEJ! Jag är ny här,och skulle vilja ha hjälp med ett problem: idag besiktade jag bilen (volvo 440 med abs bromsar)
tyvärr fick jag ombesiktning p g a bromsen gick att trycka nästan ända i botten ,trots att motorn var avstängd,detta skall inte gå att göra,men då jag kört bilen utan märka något sådant,bilen har bromsat bra ändå,
enligt bilprovningen skulle jag märka det vid en nödbromsning,och dessutom har jag bromsat med framhjulen
hela tiden,och inget med bakhjulen,alltså har jag inte haft abs-bromsar! jag testade själv senare med motorn av
och visst!,den gick att trycka nästan ända ner om anstränger sig,men med normalt motstånd märker man inte
något,är det något läckage eller? att bromsbeläggen bak är dåliga visste jag,likaså handbromsen tar dåligt(2:a)
har detta något samband ? bromsverkan på bakhjulen var enligt protokoll : 1,2 vänster 1,4 höger.Finns det
någon som kan ge mig tips och råd? vore tacksam!
Användarvisningsbild
av Eson
troligen nya ok bak för dig med tanke på handbromsen inte fungerar heller svår att säga utan prova. sen blir det klossar och skivor antar jag :wink: kan vara som oken är helt kass behöver inte vara läckage kontrollera bromsvätskenivå om du är osäker.
av donkan
Tack för det svaret, eson! har kollat bromsvätskenivån,och den är helt okej,likadant dom senaste 9 månaderna,
så du tror att det kan bero på dåliga skivor och ok ? jag har kollat efter övriga läckage ,men hittar bara ett litet som ser ut att komma från oljetråget,i övrigt är det fint och rent :( :roll:
Användarvisningsbild
av Eson
i samband med att handbromsen och klossarna är dåliga bak så antog jag att det kan ha sat sig ren chansning utan sett den men är där som sakt inget läckage skulle jag börja med se över bromsarna bak.
Användarvisningsbild
av Nebu
Tjena donkan.

Det där med broms pedalen fattar jag inget av men om du har motorn avstängd och "pumpar" med foten 2-6 gånger så borde pedalen inte kunnna röra sig ända ner till golvet efter första gången.
Håll sedan foten på bromsen och starta bilen. Om din bil är som de flesta andra moderna bilar så ska broms pedalen nu gå ner i golvet.

Kontrollera o så att du har tillräckligt med bromsbelägg kvar på oken bak, ca halv centimeter borde räcka en säsong till.
Nu fixar vi Bromsverkan bak.
Släpp handbromsen helt inför detta moment
Hissa upp bak ändan på bilen så att båda hjulen kan lätt kan snurras runt. När det är gjort kryper du under bilen bakifrån med blicken fäst på vänster eller höger bromsok.
Du kommer se handbromsvajern som är fäst mot en arm på oket, här ska känna lite (var försiktig så du inte skadar dig om du slinter) tryck armen framåt som om du använde handbromsen se nu till att armen fjädra tillbaka vajern hela vägen ordentligt, smörj vajer och arm om det behövs men få inte smörja på dina bromsskivor eller bromsbelägg!

Titta upp en liten bit på oket så ska du se en "mutter/plugg" liknande. jag hade ett litet helvete med denna plugg, rostig som in i norden. kan vara insex har jag läst men mina var inte det, en 15 nyckel gjorde jobbet på enasidan, på andra fick jag använda en shifnyckel sen fick jag slipa till den rostiga muttern så att jag kunde använda den med en 14 nyckel :) den ska av i alla fall.

Innanför denna plugg så finns en justerings skruv (insex) som du ska spänna in bromsarna med.
Snurra hjulet med ena handen på däcket, skruva försiktigt in justeringen med den andra handen, du ska känna att bromsarna tar mer och mer. Själv så skruvade jag in skruven så mycket att jag inte kunde snurra hjulet med handen sedan skruvade jag ut lite i taget och när hjulet gick "så gott som" fritt skruvade in justeringen igen typ ett kvarts varv. Så gjorde jag på båda hjulen och efter det så hade jag märkbart bättre bromsverkan i handbromsen. Jag tvättade även bromsskivorna med skivbromsrengöring (ska gå bra med T-röd med men har jag ej testat). om du har satt på nya belägg så rekomenderas det att "köra in dem" och det gör man snabbast på motorvägs avfarter där man kommer i hög fart(110 såklart) och kan bromsa en längre sträcka . Och bäst av allt den gick igenom besiktningen :) fick en tvåa på bromsverkan på handbromsen tre gånger innan jag gjorde detta.

Det är tydligen jätte viktigt att inte försöka skruva ut denna justeringsskruv packningar kan gå i sönder använd sunt förnuft du känner när det inte vill snurra ut mer

Lycka till :)

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]