Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maremi
Från att ratten varit centrerad och rak så blev ratten helt plötsligt sned?
Någon som vet vad det kan bero på? Har endast haft bilen i 2 månader så
jag vet inte vad som är bytt och inte.
av Martinus
Appappapp! Det är alltid frun som har kört på en trottoarkant. :wink:
Ratten flyttar aldrig på sig utan orsak. Det blir till att göra en ny hjulinställning.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Har för mig att jag har läst om detta problem förut, antingen på detta forumet eller något annat Volvo-forum.

Jag kan ju ha fattat helt fel men om jag inte minns fel så var det något med att ratten hålls fast med någon skruv eller dylikt. Om denna skruv lossnade så kunde ratten vrida sig dvs ratten blir alltså lös. Detta blir bara värre och värre. Har du otur och kör i lite högre hastighet och gör ett snabbt rattutslag så kunde det hända att "ratten svänger men inte bilen", så att säga och detta blir ju rent av livsfarligt.

Har för mig att den personen som skrev detta inlägg tidigare fick rådet av forumsmedlemmarna om att absolut inte köra bilen mer än till Volvo och få denna "skruv" åtdragen.

Men som sagt, jag kan ha fattat fel........ :wink:

// Mr 76
Användarvisningsbild
av gooose
Har du kolla luft trycket i däcken? Räcker med lite ca 0,2kg skillnad så drar bilen åt något håll och du korrigerar med ratten och upplever att den sitter snett
Lätt att kolla och billigt att åtgärda om du har tur

/Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
av Fisketorp
Tjenare!

hade samma sak på 855an. (samma och samma ratten var sne iallafall) åka till verkstad och gjorde hjulinställning, blev inte något bättre
passa samtidigt på att köpa nya däck runtom för de gammla var snedslitna samt läckte luft.

jädrar vad gott det gjorde. går rakt som en spik och man blir inte trött av att hålla emot som tidigare=)

Nu är det ju inte så att det behöver vara detta som är felet hos din bil.

Men skulle rekomendera att göra som ovanämnda. börja med lufttrycket. billigast och enklast
kolla ifall däcken sliter snett.

åk till firma du köpte bilen på. (om det var firma och ifall dem har verkstad) be att få ett bra pris på hjulinställning, om inte gratis är möjligt. avhjälps felet är både säljare och du glada (för säljaren slapp en möjligen dyr rep)

Avhjälpst felet inte så är det nog bara för säljaren att ta in den på verkstan och se vad som är fel. kostnaden ska hamna hos honom ifall ni inte vart vårdslösa med bilen.

har du köpt den av privatperson så funkar ju inte detta utan då får du stå för kalaset.
men klart värt det. fyfanken vad skönt det är att slippa hålla emot ratten

lycka till
//Martin
av Maremi
Tack för alla svar! Kul!
Ratten har flyttat sig ca 10 cm från mittpunkten.
Jag kollar luftrycket och hur hjulen sitter, och hoppas på
det bästa, dvs det billigaste.

Tack för hjälpen, återkommer om hur det går!
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]